Waldemar Malicki: kiedy słuchacz ma słuchać, nie można grać za dobrze
Waldemar Malicki to pianista, którego zna chyba cała Polska. Jego Filharmonia Dowcipu podbiła serca widowni na ogół niechętnie spoglądającej w stronę pianistów. Ale to tylko cześć wizerunku tego wszechstronnego artysty. Istotą jego sukcesu nie jest bowiem czyste showmaństwo, ale wielka muzyczna erudycja i godna podziwu łatwość, z jaką porusza się w obrębie różnorodnych stylistyk i pomiędzy nimi. Jaką ścieżką muzycznych inspiracji poprowadził nas w cyklu "Znacie, to posłuchajcie"?
***
Tytuł audycji: Znacie, to posłuchajcie
Prowadził: Waldemar Malicki
Data emisji: 14-18.10.2019
Godzina emisji: 10.00
***
Lista utworów wybranych przez Waldemara Malickiego:
PONIEDZIAŁEK
Jan Sebastian Bach Kantata Ich habe genug BWV 82, cz. 1 Ich habe genug, wyk. Philippe Jaroussky - kontratenor, Freiburger Barockorchester, dyr. Petra Mullejans, Parlophone 2016; Robert Schumann II Symfonia C-dur op 61, cz. 3 Adagio espressivo, wyk. Chamber Orchestra of Europe, dyr. Yannick Nezet-Seguin, DG 2014; Ryszard Wagner, Preludium do dramatu Tristan i Izolda, wyk. London Classical Players, dyr. Roger Norrington, Virgin 1996; Gustav Mahler I Symfonia D-dur “Tytan”, cz. 3 Feierlich und gemessen, ohne zu schleppen, Berliner Philharmoniker, dyr. Claudio Abbado; Józef Haydn Symfonia fis-moll nr. 45 Pożegnalna, cz. 1 Allegro assai, wyk. Amsterdam Baroque Orchestra, Ton Koopman
WTOREK
Ferenc Liszt Totentanz, wyk. Krystian Zimerman - fortepian, Boston Symphony Orchestra, dyr. Seiji Ozawa, Deutsche Grammophon 1987; Dymitr Szostakowicz Koncert fortepianowy nr 2 F-dur op 102 Allegro, Andante, Allegro, wyk. Alexander Toradze - fortepian, Orkiestra Symfoniczna Radia Heskiego, dyr. Paavo Jarvi; Camille Saint-Saens V Koncert fortepianowy F-dur op. 103 cz 3 Molto allegro, wyk. Bertrand Chamayou - fortepian, Orchestre National de France, dyr. Emmanuel Krivine, Erato 2018; Henry Charles Litolff, Concerto Symphonique d-moll nr 4, op. 102, cz. 2 Scherzo: Presto, wyk. Peter Donohoe - fortepianm Bournemouth Symphony Orchestra, dyr. Andrew Litton, Hyperion 1997
ŚRODA
Jean-Philippe Rameau Une Symphonie Imaginaire Les Boréades: Entree de Polymnie, wyk. Les Musiciens du Louvre, dyr. Marc Minkowski, Deutsche Grammophon 2005; Eric Satie Gnossiennes (wybór), wyk. Aldo Ciccolini; Maurice Ravel Moja matka gęś, Les entretiens de la Belle et de la Bete, Le jardin féerique, wyk. Anima Eterna Brugge, dyr. Jos van Immerseel (Zig-Zag Territoires 2013); Claude Debussy Estampes, wyk. Stephen Hough – fortepiano, Hyperion 2017; Gabriel Faure Pawana op. 50, wyk. Tanglewood Festival Chorus, Boston Symphony Orchestra, dyr. Seiji Ozawa
CZWARTEK
Franz Schubert Trio fortepianowe Es-dur op. 100 D929 cz. II Andante con moto, wyk. Lars Vogt - fortepian, Christian Tetzlaff - skrzypce, Tanja Tetzlaff – wiolonczela; Felix Mendelssohn-Bartholdy Trio fortepianowe d-moll nr 1 op 49, cz. 1 Molto allegro agitato, wyk. Martha Argerich - fortepian, Gautier Capucon - wiolonczela, Renaud Capucon – skrzypce, (EMI 2003), Jan Sebastian Bach Koncert E-dur BWV 1042, Allegro, Adagio, Allegro assai, wyk. Lisa Batiashvili Kameralisci Orkiestry Radia Bawarskiego, Radosław Szulc; Arthur Honegger Pacific 231, wyk. Orkiestra Symfoniczna Radia Bawarskiego, dyr. Charles Dutoit, Teldec Classics 1998; Aleksander Skriabin Etude dis-moll op 8 nr 12, wyk. Ingolf Wunder – fortepiano, DG 2012
PIĄTEK
Gustav Holst Planety op. 32 (wybór), Mars, zwiastun wojny, Merkury, skrzydlaty posłaniec, Jowisz, zwiastun radości, Neptun, mistyk; Astor Piazzolla Grand Tango, Tempo di tango, Meno mosso, Piu mosso, wyk. Ophelie Galliard z zespołem, (Little Tribeca 2014); George Gershwin Uwertura kubańska, wyk. Chicago Symphony Orchestra, dyr. James Levine
bch/am