Opera "Zingari" w mistrzowskim wykonaniu

Ostatnia aktualizacja: 19.10.2022 23:00
Oparta na wierszu Aleksandra Puszkina z 1827 opera "Zingari" to opowieść o pasji, zazdrości i zbrodni, której towarzyszy bogata, pełna kolorów muzyka orkiestrowa z mocnymi partiami chóru i uwodzicielskimi ariami.
Partie orkiestry tworzą niezwykły klimat opery Zingari (zdjęcie ilustracyjne)
Partie orkiestry tworzą niezwykły klimat opery "Zingari" (zdjęcie ilustracyjne)Foto: Shutterstock/Ferenc Szelepcsenyi

Kompozytorem, który stworzył to dzieło jest Włoch Ruggero Leoncavallo (1858-1919).

Ruggero Leoncavallo odbywał studia muzyczne w Neapolu. Ukoń­czywszy konserwatorium, przez dłuższy czas był skromnym dyrygentem i nauczycielem muzyki. Jego pierwsza opera Sen nocy letniej nie zdobyła powodzenia. Dopiero Pajace, wystawione w mediolańskim Teatro Dal Verme, stały się punktem zwrotnym w całej karierze Leoncavalla, zyskując z miejsca światowy rozgłos mało dotąd znanemu kompozytorowi. Późniejszymi dziełami, jak Cyganeria, Zaza, Chatterton, Roland z Berlina, nie udało się już kompozytorowi powtórzyć triumfalnego sukcesu Pajaców. Ta jedna opera jednak wystarczyła, aby zapewnić mu trwałe miejsce w historii muzyki operowej.

[źródło: Józef Kański, Przewodnik operowy PWN, Warszawa 1997]


Posłuchaj
59:45 2022_10_19 22_00_01_PR2_Tematy_operowe.mp3 Opera "Zingari" w mistrzowskim wykonaniu (Tematy operowe/Dwójka) 

W nagraniu, którego słuchaliśmy podczas audycji, udział wzięli soliści Krassimira Stoyanova, Arsen Soghomonyan, Stephen Gaertner oraz Royal Philharmonic Orchestra pod batutą Carla Rizziego.

Zobacz wideo:

[YouTube/Opera Rara Official]

***

Audycja Aleksandra Laskowskiego to operowy przewodnik po dziełach znanych i tych niesłusznie zapomnianych.

***

Tytuł audycji: Tematy operowe

Prowadził: Aleksander Laskowski

Data emisji: 19.10.2022

Godzina emisji: 22.00

Czytaj także

Andreas Scholl: muzyka dawna to był alternatywny świat

Ostatnia aktualizacja: 16.10.2022 11:15
- Nie bez przyczyny śmiano się, że każdy muzyk dawny chodzi w sandałach i własnoręcznie dzierganych wełnianych skarpetach. To był alternatywny świat, każdy mógł do tego środowiska dołączyć, rozwijać się wspólnie z innymi, doświadczać, jak odkrywany jest nieznany dotąd repertuar - tak o powrocie muzyki dawnej na sale koncertowe mówił w Dwójce niemiecki kontratenor Andreas Scholl.
rozwiń zwiń