"Czarny anioł" Reportaż o Ewie Demarczyk
Zygmunt i Ewa
Obok Piotra Skrzyneckiego i Wiesława Dymnego był sprawcą artystycznego sukcesu Piwnicy pod Baranami. To m.in. dzięki niemu kabaret stał się legendą, to on odkrył talent Ewy Demarczyk i wspólnie z nią stworzył zupełnie nową wartość w polskiej piosence. Współpracowali od 1962 roku.
Wszystko zaczęło się, gdy kompozytor szukał ekspresyjnie śpiewającej artystki. Brakowało takiej w Piwnicy pod Baranami. – Kiedy zobaczyłem Ewę Demarczyk, wiedziałem, że to jest to – wspominał Zygmunt Konieczny w 2015 roku w rozmowie z Piotrem Metzem. – Pierwszym występem zrobiła wielką furorę, ale potem się wahała, czy przyjść do Piwnicy, bo twierdziła, że każemy jej mocno krzyczeć, a ona nie bardzo miała na to ochotę. Wreszcie przekonaliśmy ją z Piotrem Skrzyneckim i została w Piwnicy pod Baranami – opowiadał.
43:26 2015_07_18 21_14_52_PR3_3_Lista_osobista.mp3 Zygmunt Konieczny opowiada o współpracy z Ewą Demarczyk (PR, 18.07.2015)
57:18 2015_09_15 21_30_00_PR2_InnyStanSkupienia.mp3 Zygmunt Konieczny: udawałem, że nie widzę, co robi Ewa (PR, 15.09.2015)
Piwnica pod Baranami. "Enklawa wolności, kuźnia estradowych cnót"
Na scenie, na ekranie, na antenie
Urodził się 3 stycznia 1937 roku w Krakowie. W latach 1956-1962 uczył się kompozycji u Stanisława Wiechowicza w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. Debiutował jeszcze w czasie studiów - w 1959 roku w Piwnicy pod Baranami, gdzie trafił za pośrednictwem kolegi z uczelni Mieczysława Święcickiego. W tym samym roku zaczął pisać muzykę dla teatru. W 1963 roku związał się ze Starym Teatrem w Krakowie, dla którego stworzył wiele partytur, m.in. do "Nocy listopadowej" w reżyserii Andrzeja Wajdy (1977).
W Piwnicy pod Baranami największą sławę zyskały śpiewane przez Ewę Demarczyk piosenki z tekstami wybitnych poetów, takie jak "Czarne anioły" (sł. Wiesław Dymny), "Grande valse brillant" i "Tomaszów" (sł. Julian Tuwim), "Groszki i róże" (sł. Julian Kacper i Henryk Rostworowski), "Karuzela z madonnami" (sł. Miron Białoszewski) czy "Wiersze wojenne" (sł. Krzysztof Kamil Baczyński).
"Szepty i krzyki". Słuchowisko na podstawie Bergmana
Zygmunt Konieczny skomponował także muzykę do ponad stu filmów fabularnych, telewizyjnych i krótkometrażowych. Współpracował z Wojciechem Marczewskim, któremu napisał ścieżkę dźwiękową m.in. do "Ucieczki z kina Wolność", z Andrzejem Wajdą ("Biesy"), Tadeuszem Konwickim (m.in. "Dolina Issy", "Lawa"), Stanisławem Różewiczem ("Opadły liście z drzew", "Śmieszny staruszek") i Janem Jakubem Kolskim (m.in. "Historia kina w Popielawach", "Pornografia", "Jasminum").
Kompozytor pisze również dla Teatru Polskiego Radia. W 2016 roku miała miejsce premiera słuchowiska według scenariusza Ingmara Bergmana "Szepty i krzyki", w którym możemy usłyszeć muzykę stworzoną przez Zygmunta Koniecznego.