Zobacz wideo:
[You Tube Dwójki]
Dyrektor artystyczny Orkiestry Polskiego Radia
Michał Klauza ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury Ryszarda Dudka oraz dwuletnie studia podyplomowe w Konserwatorium im. Nikołaja Rimskiego-Korsakowa w Sankt Petersburgu pod kierunkiem Ilji Musina. Był uczestnikiem kursów dyrygenckich prowadzonych przez Kurta Redla (Rzym, 1996) i Valery'ego Gergieva (Rotterdam, 1997). Od 2015 roku Michał Klauza jest dyrektorem artystycznym Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie (wcześniej Polskiej Orkiestry Radiowej).
Trudno o higienę pracy
Gość Marcina Majchrowskiego opowiadał o tym sezonie Orkiestry Polskiego Radia i różnych aspektach pracy dyrygenta. - Noc bezpośrednio po koncercie to odtwarzanie taśmy w głowie, pojawia się analiza utworu lub motywu. Co ciekawe, dzień, dwa dni później słyszę kolejny fragment tego koncertu. W pewnym momencie to się zmienia, gdyż ostatnio nie potrafię zachować higieny pracy, o którą dbałem wcześniej. Obecnie czas się tak zagęścił, że jednego dnia jest koncert, a już zaraz zaczynam próby do następnego - opisywał.
Kłopotliwe oklaski między częściami utworów
Michał Klauza mówił o oklaskach między poszczególnymi częściami utworów. - Kiedyś uciszałem publiczność, wykonywałem różne gesty rękami. W ostatnich latach na koncertach zdarza się to coraz częściej, już się do tego przyzwyczaiłem. Choć jest to kłopotliwe, szczególnie w przypadku utworu cyklicznego, cisza i jej czas są ważne między jego częściami. Na przykład w "Eroice" Beethovena powinna być dłuższa przerwa między pierwszą i drugą częścią, a krótsza pomiędzy trzecią i czwartą. Gdy pojawiają się oklaski, wpływają na dramaturgię wykonania, ale przyjmuję to ze spokojem i dystansem - przyznał dyrygent.
61:50 2023_05_21 09_59_55_PR2_Cafe_Muza.mp3 Michał Klauza: to bogaty i ciekawy sezon Orkiestry Polskiego Radia (Cafe "Muza"/Dwójka)
Wspaniała dyrygencka kariera
Michał Klauza pełnił funkcję kierownika muzycznego Opery i Filharmonii Podlaskiej (2013-2015), gdzie obok koncertów symfonicznych poprowadził premiery Traviaty Verdiego, Czarodziejskiego fletu Mozarta i Carmen Bizeta. Był także drugim dyrygentem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia (2009-2015) oraz dyrygentem i zastępcą dyrektora muzycznego Welsh National Opera w Cardiff (2004-2008) - na tej scenie pod jego dyrekcją wystawiono m.in. Rigoletto, Trubadura, Aidę, Falstaffa i Otella Verdiego, Wesołą wdówkę Lehára (spektakl zarejestrowany przez BBC TV), Wesele Figara i Don Giovanniego Mozarta oraz Cyganerię Pucciniego. Wcześniej pracował jako dyrygent w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie (1998-2003).
Czytaj też:
Artysta wystąpił m.in. w Royal Opera House w Londynie (Cities of Salt Jabriego) i w Narodowej Operze Ukrainy w Kijowie (Król Roger Szymanowskiego). Współpracował z Operą Bałtycką (Salome R. Straussa, Czarodziejski flet, Skrzypce Rotszylda Fleischmanna/Szostakowicza, Gracze Szostakowicza/Meyera), Operą Nova w Bydgoszczy (Potępienie Fausta Berlioza) i z Teatrem Wielkim w Poznaniu (Aida, Zemsta nietoperza).
Wiele nagrań radiowych i telewizyjnych
Michał Klauza koncertował z wieloma orkiestrami w kraju i za granicą, w tym z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Sinfonią Varsovią, z większością polskich orkiestr filharmonicznych, Orchestre National du Capitole de Toulouse, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Państwową Orkiestrą Symfoniczną Federacji Rosyjskiej i z Filharmonią Moskiewską. W swoim dorobku artystycznym ma szereg nagrań radiowych i telewizyjnych, m.in. z NOSPR dokonał pierwszej studyjnej rejestracji operetki Loteria na mężów Szymanowskiego, a z zespołami Teatru Wielkiego - Opery Narodowej zrealizował spektakl Król Roger dla Polskiego Radia.
[źródło: NOSPR]
***
Tytuł audycji: Cafe "Muza"
Prowadził: Marcin Majchrowski
Gość: Michał Klauza (dyrygent i dyrektor artystyczny Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie)
Data emisji: 21.05.2023
Godzina emisji: 10.00
pg/mo