Michał Klauza: to bogaty i ciekawy sezon Orkiestry Polskiego Radia [ZOBACZ WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 21.05.2023 11:00
- Ostatnio nie potrafię zachować higieny pracy, o którą dbałem wcześniej. Obecnie czas się tak zagęścił, że jednego dnia jest koncert, a już zaraz zaczynam próby do następnego - mówił w Dwójce Michał Klauza, dyrygent i dyrektor artystyczny Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie.

Zobacz wideo:

[You Tube Dwójki]

Dyrektor artystyczny Orkiestry Polskiego Radia

Michał Klauza ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury Ryszarda Dudka oraz dwuletnie studia podyplomowe w Konserwatorium im. Nikołaja Rimskiego-Korsakowa w Sankt Petersburgu pod kierunkiem Ilji Musina. Był uczestnikiem kursów dyrygenckich prowadzonych przez Kurta Redla (Rzym, 1996) i Valery'ego Gergieva (Rotterdam, 1997). Od 2015 roku Michał Klauza jest dyrektorem artystycznym Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie (wcześniej Polskiej Orkiestry Radiowej).

Trudno o higienę pracy

Gość Marcina Majchrowskiego opowiadał o tym sezonie Orkiestry Polskiego Radia i różnych aspektach pracy dyrygenta. - Noc bezpośrednio po koncercie to odtwarzanie taśmy w głowie, pojawia się analiza utworu lub motywu. Co ciekawe, dzień, dwa dni później słyszę kolejny fragment tego koncertu. W pewnym momencie to się zmienia, gdyż ostatnio nie potrafię zachować higieny pracy, o którą dbałem wcześniej. Obecnie czas się tak zagęścił, że jednego dnia jest koncert, a już zaraz zaczynam próby do następnego - opisywał.

Kłopotliwe oklaski między częściami utworów

Michał Klauza mówił o oklaskach między poszczególnymi częściami utworów. - Kiedyś uciszałem publiczność, wykonywałem różne gesty rękami. W ostatnich latach na koncertach zdarza się to coraz częściej, już się do tego przyzwyczaiłem. Choć jest to kłopotliwe, szczególnie w przypadku utworu cyklicznego, cisza i jej czas są ważne między jego częściami. Na przykład w "Eroice" Beethovena powinna być dłuższa przerwa między pierwszą i drugą częścią, a krótsza pomiędzy trzecią i czwartą. Gdy pojawiają się oklaski, wpływają na dramaturgię wykonania, ale przyjmuję to ze spokojem i dystansem - przyznał dyrygent.

Posłuchaj
61:50 2023_05_21 09_59_55_PR2_Cafe_Muza.mp3 Michał Klauza: to bogaty i ciekawy sezon Orkiestry Polskiego Radia (Cafe "Muza"/Dwójka)

 

Wspaniała dyrygencka kariera

Michał Klauza pełnił funkcję kierownika muzycznego Opery i Filharmonii Podlaskiej (2013-2015), gdzie obok koncertów symfonicznych poprowadził premiery Traviaty Verdiego, Czarodziejskiego fletu Mozarta i Carmen Bizeta. Był także drugim dyrygentem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia (2009-2015) oraz dyrygentem i zastępcą dyrektora muzycznego Welsh National Opera w Cardiff (2004-2008) - na tej scenie pod jego dyrekcją wystawiono m.in. RigolettoTrubaduraAidęFalstaffa i Otella Verdiego, Wesołą wdówkę Lehára (spektakl zarejestrowany przez BBC TV), Wesele Figara i Don Giovanniego Mozarta oraz Cyganerię Pucciniego. Wcześniej pracował jako dyrygent w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie (1998-2003).

Czytaj też:

Artysta wystąpił m.in. w Royal Opera House w Londynie (Cities of Salt Jabriego) i w Narodowej Operze Ukrainy w Kijowie (Król Roger Szymanowskiego). Współpracował z Operą Bałtycką (Salome R. Straussa, Czarodziejski flet, Skrzypce Rotszylda Fleischmanna/Szostakowicza, Gracze Szostakowicza/Meyera), Operą Nova w Bydgoszczy (Potępienie Fausta Berlioza) i z Teatrem Wielkim w Poznaniu (Aida, Zemsta nietoperza).

Wiele nagrań radiowych i telewizyjnych

Michał Klauza koncertował z wieloma orkiestrami w kraju i za granicą, w tym z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Sinfonią Varsovią, z większością polskich orkiestr filharmonicznych, Orchestre National du Capitole de Toulouse, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Państwową Orkiestrą Symfoniczną Federacji Rosyjskiej i z Filharmonią Moskiewską. W swoim dorobku artystycznym ma szereg nagrań radiowych i telewizyjnych, m.in. z NOSPR dokonał pierwszej studyjnej rejestracji operetki Loteria na mężów Szymanowskiego, a z zespołami Teatru Wielkiego - Opery Narodowej zrealizował spektakl Król Roger dla Polskiego Radia.

[źródło: NOSPR]

***

Tytuł audycji: Cafe "Muza"

Prowadził: Marcin Majchrowski

Gość: Michał Klauza (dyrygent i dyrektor artystyczny Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie)

Data emisji: 21.05.2023

Godzina emisji: 10.00

pg/mo

Czytaj także

Michał Klauza: Orkiestra to relacja. Trzeba dużo pracować razem

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2020 12:16
- Artyści, którzy na co dzień nie grają muzyki operowej wykonali ogromną pracę. My nie gramy oper. My to robimy na  jeden raz i ta jednorazowa praca została doceniona. W Polsce nie ma większej nagrody muzycznej niż Fryderyk - komentował w audycji "Cafe muza" fakt, że Orkiestrę Polskiego Radia w Warszawie oraz Chór Filharmonii Narodowej nagrodzono Fryderykiem w kategorii Muzyka Chóralna i Oratoryjna za album "Karol Szymanowski: Hagith".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Michał Klauza: kiedy wychodziłem na estradę, miałem łzy w oczach

Ostatnia aktualizacja: 13.06.2021 13:00
- Potrzebujemy integracji z publicznością. My musimy czuć - w przypadku dyrygenta, za sobą, w przypadku solisty czy orkiestry, przed sobą - oddech publiczności. Musimy czuć, że wszyscy razem współpracujemy - mówił w Dwójce Michał Klauza, dyrektor artystyczny Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie. 
rozwiń zwiń