Wojciech Błażejczyk: w improwizacji kluczowe są emocje [WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 26.01.2025 13:00
Kompozytor, reżyser dźwięku, pedagog i członek słynnego warszawskiego kolektywu muzyki nowej Hashtag ensemble. Autor kunsztownej muzyki, komponowanej między klasycznymi instrumentami, tworzonymi przez siebie obiektami dźwiękowymi i elektroniką, która wnika głęboko w widmo akustycznych dźwięków i przekształca je. Gościem Dwójki był Wojciech Błażejczyk.
Wojciech Błażejczyk - kompozytor, reżyser dźwięku, pedagog i członek słynnego warszawskiego kolektywu muzyki nowej Hashtag ensemble.
Wojciech Błażejczyk - kompozytor, reżyser dźwięku, pedagog i członek słynnego warszawskiego kolektywu muzyki nowej Hashtag ensemble. Foto: Marcin Dławichowski / Polskie Radio

Oglądaj wideo:

Wojciech Błażejczyk ukończył między innymi kompozycję na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Zygmunta Krauze, a także reżyserię dźwięku na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Andrzeja Lupy. Jego instrumentem wiodącym jest gitara. Uczył się gry na klasycznej wersji tego instrumentu, wcześniej zaś grał na skrzypcach. To sprawiło, że dziś w kręgu jego zainteresowań są właśnie  instrumenty strunowe.


Posłuchaj
58:44 2025_01_26 10_00_11_PR2_Cafe_muza.mp3 Wojciech Błażejczyk: w improwizacji kluczowe są emocje (Cafe "Muza"/Dwójka)

 

- W czasie swojej muzycznej drogi zacząłem najpierw od preparowania, czy też poszukiwania dźwięków na gitarze elektrycznej. Poszukiwałem ciekawych brzmień na różne sposoby: kładąc na struny różne obiekty, wkładając pomiędzy nie metalowy pilnik. To były tego typu eksperymenty. A później zorientowałem się, że mogę to robić na innych instrumentach - wspominał kompozytor.

Czytaj też:

W świecie instrumentów zapomnianych

Wojciech Błażejczyk w trakcie swoich muzycznych doświadczeń trafił na nietypowe instrumenty – takie, które kiedyś w różnych częściach świata były niezwykle popularne, jednak z jakiegoś powodu wyszły z użycia i odeszły w zapomnienie. Wśród nich znalazły się między innymi cytry.

- One są fantastycznym materiałem do poszukiwań dźwiękowych. Cytry to pudełka o wymiarach 60x40 centymetrów, na które naciągnięte są struny. I te struny są muzyczną egzemplifikacją praw muzyki. One sobie drgają według wzorów, które mądrzy ludzie spisali w książkach. Przeciętny człowiek nie bardzo wie, co się dzieje, kiedy np. gra flażolet, dlaczego on brzmi w ten sposób. A na przykładzie struny można te rzeczy zbadać, a następnie wykorzystać twórczo do wydobywania bardzo ciekawych dźwięków. Dlatego zacząłem na nich eksperymentować, grając smyczkiem czy przykładając do nich różne obiekty.

Jednym z zabiegów, pozwalających na zabawę z różnymi brzmieniami, jest również preparowanie strun. Wojciech Błażejczyk często sięga po tę technikę w swojej pracy artystycznej. - To jest działanie na strunę obcym obiektem. Jeżeli się do niej przyczepi kawałek gumki albo metalowy klips, to ona zaczyna drgać według innych wzorów - wyjaśnił muzyk.

Wojciech Błażejczyk - kompozytor improwizujący

Odkrywanie interesujących dźwięków dziś jest źródłem inspiracji w twórczości Wojciecha Błażejczyka. Eksperymenty pozwalają mu nie tylko na komponowanie, ale również na improwizowanie. Jak mówi, granica pomiędzy tymi dwoma procesami może się przenikać.

- Komponowanie, czyli istnienie utworu na papierze poprzedza wielomiesięczny proces burzy mózgu, czyli wymyślania tematyki utworu, szukania inspiracji, dobierania dźwięków i faktur brzmieniowych. W przypadku improwizacji muzyka powstaje tu i teraz, natychmiast, bez dopracowywania. Nie ma przygotowania, chociaż możemy narzucić sobie tematykę, zestaw dźwięków, skalę - tłumaczył gość audycji.

- Ja uprawiam wolną improwizację, gdzie nie porozumiewamy się skalami w rozumieniu mainstreamowej improwizacji jazzowej. Raczej szukamy różnych brzmień. W improwizacji najbardziej mnie interesuje poszukiwanie jakości brzmieniowych. Myślę, że kluczowe jest spotkanie, emocje, nieprzewidywalność. W kompozycji zwykle wszystko jest przewidziane w najmniejszym detalu. Dobry kompozytor powinien przewidzieć wszystkie możliwości, zwłaszcza jeśli daje muzykom pewną swobodę. W improwizacji o to chodzi, żeby wydarzyło się coś, co poprowadzi nas w całkiem inną stronę – jakiś ciekawy dźwięk czy przypadkowy odgłos z publiczności. I to jest właśnie najciekawsze - opowiadał Wojciech Błażejczyk.


Wojciech Błażejczyk, fot. Marcin Dławichowski/Polskie Radio Wojciech Błażejczyk, fot. Marcin Dławichowski/Polskie Radio

***

Tytuł audycji: Cafe "Muza" 

Prowadzenie: Ewa Szczecińska

Gość: Wojciech Błażejczyk (kompozytor, reżyser dźwięku, pedagog i członek kolektywu muzyki nowej Hashtag ensemble)

Data emisji: 26.01.2025

Godz. emisji: 10.00

am/kajz

Czytaj także

Dariusz Przybylski - organista, który spełnił marzenia o komponowaniu [WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2024 11:00
Dariusz Przybylski to uznany polski kompozytor, autor oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. Artysta od dawna specjalizuje się w tworzeniu nowej muzyki orkiestrowej, stając się w tej dziedzinie mistrzem w swoim pokoleniu. Mimo że o komponowaniu marzył od dziecka, początkowo jego muzycznym uniwersum były organy.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Marcin Markowicz o edukacji muzycznej: młodzi muzycy nie powinni bać się mówić o swoich pomysłach

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2025 14:02
Marcin Markowicz podzielił się w Dwójce m. in. swoimi spostrzeżeniami na temat edukacji muzycznej. Jego zdaniem za dużo jest w niej pracy odtwórczej, która nie pozwala młodych twórcą na swoje interpretacje. - Czasami, kiedy widzę nuty studentów do koncertu Mozarta, to tam nie widać Mozarta. Jest nakreślone ołówkiem, kredkami. Ludzie jeżdżą po wielu kursach i każdy dokłada swoje. Robi się z tego sałatka jarzynowa - powiedział.
rozwiń zwiń