"Drach" Szczepana Twardocha w świecie opery

Ostatnia aktualizacja: 07.10.2019 16:59
W audycji wysłuchaliśmy dramatu muzycznego Aleksandra Nowaka "Drach. Dramma per musica" do libretta według prozy Szczepana Twardocha. Wśród wykonawców m.in. Joanna Freszel.
Joanna Freszel i Sebastian Szumski podczas premiery Drach. Dramma per musica  w tyskiej Mediatece
Joanna Freszel i Sebastian Szumski podczas premiery "Drach. Dramma per musica" w tyskiej MediateceFoto: Paweł Stelmach/materiały prasowe Auksodrone

Marek Moś 1200.jpg
Marek Moś: "Auksodrone" to trzy niezwykłe, kompaktowe dni

Prawykonanie tego trzyaktowego dzieła odbyło się w tyskiej Mediatece w ramach tegorocznego festiwalu Auksodrone, a podzielone zostało na trzy dni: od 4 do 6 października, każdego dnia jeden akt.

- Rozumiem "Dracha" jako odniesienie się do bardzo istotnych wątków osobistych u Szczepana Twardocha, natomiast dla mnie to jest temat dużo szerszy, niż sam Śląsk - opowiadał w Dwójce Aleksander Nowak, jeden z najwybitniejszych kompozytorów swojego pokolenia.

Utwór przeznaczony jest na 3 głosy solowe, klawesyn i orkiestrę smyczkową. Akcja książki Twardocha dzieje się na Śląsku w XX wieku, w wersji operowej maksymalnie podkreślono wartości uniwersalne.

Aleksander Nowak, ur. 1979 w Gliwicach, jest autorem cenionych dzieł operowych: "Sudden Rain" (2008), "Space opera" (2014),  i "Ahat-ili – siostra bogów" (2018) – ta ostatnia opera do libretta noblistki, Olgi Tokarczuk wg  jej prozy "Anna Inn w grobowcach świata". Rok temu po premierze "Ahat ili –siostry bogów" kompozytor wraz z Noblistką byli gośćmi Dwójki w audycji "Bita godzina", gdzie opowiadali o pracy nad tym dziełem.

Program:

Aleksander Nowak Drach. Dramma per musica do libretta wg prozy Szczepana Twardocha

wyk. Joanna Freszel – sopran, Jan Jakub Monowid – kontratenor, Sebastian Szumski – bas-baryton, orkiestra kameralna miasta Tychy "Aukso", Marcin Świątkiewicz – klawesyn, dyr. Marek Moś

***

Tytuł audycji: Opera pod gwiazdami 

Prowadziła: Ewa Szczecińska

Data emisji: 12.10.2019

Godzina emisji: 20.30

pg/am

Zobacz więcej na temat: opera Szczepan Twardoch
Czytaj także

Andrzej Dobber: wielkość Didura to jego naturalny śpiew

Ostatnia aktualizacja: 19.09.2019 16:54
- To był jeden z najlepszych basów. Adam Didur dysponował świetną techniką śpiewu. W jego głosie nie słychać żadnej maniery, a w jego czasach o przyjęcie takiej, czy innej było niezwykle łatwo. On śpiewał naturalnie i to świadczy o jego wielkości - mówił w Dwójce światowej sławy baryton.
rozwiń zwiń