Wykonując utwory Paula Hindemitha, przeplata fugi i preludia swoimi improwizacjami – co najlepiej obrazuje artystyczne pole działania Kirke Karji. Ambitne i złożone przedsięwzięcia nie przeszkadzały jej nagrywać pod szyldem Captain Kirke and the Klingons. Była też kandydatką do krajowego parlamentu i prezeską Estońskiej Federacji Jazzowej.
Aktywizm i apetyt na życie Kirke Karji nie mają granic, podobnie jak jej wyobraźnia i możliwości szybkiego, ostrego umysłu: "Oczywiście posługuję się matematyką – mówi pianistka – na przykład kiedy gramy jakiś rytm, ale z każdym kolejnym akordem wartość metrum zwiększa się o jeden. Z tego pomysłu można z kolei wyprowadzić inne, choćby zmianę metrum nie 1, 2, 3… tylko 1-10, 2-9, 3-8 i tak dalej. Bardzo inspiruje mnie muzyka Oliviera Messiaena, pełna dziwnych i interesujących rytmów – palindromów i tego typu rzeczy. Kiedy byłam młodsza, często klaskałam, słuchając muzyki, żeby wyrwać się z monotonnego 4/4".
W trio Karja/Renard/Wandinger artystka wystąpiła na niedawnym festiwalu Jazz Art w Katowicach oraz (w powiększonym składzie) na Jazzkaar w Tallinie – i tam właśnie, na rodzinnej ziemi, rozmawialiśmy z pianistką o konstrukcji utworów z płyty "The Wrong Needle", korzyściach z angażowania się w politykę i okresie, kiedy była "najgorszym pianistą jazzowym w pokoju".
117:50 2023_05_17 23_00_21_PR2_Nocna_Strefa.mp3 Rozmowa z estońską pianistką Kirke Karją (Nocna strefa/Dwójka)
W dziale z nowościami nie opuścił nas duch muzyki współczesnej i eksperymentu. Słuchaliśmy, jak zinterpretował "Sztukę fugi" Jana Sebastiana Bacha gitarzysta Noël Akchoté. Sięgneliśmy po trzecionurtowy album "Jazz for Mr Ives, Jazz for Mr Serocki" Bydgoskiego Kolektywu Kompozytorskiego (Rafał Gorzycki/Mikołaj Sarad/Bartłomiej Chmara). Słowo zabrzmiało głosem samego Mirona Białoszewskiego wraz z dźwiękami trąbki Artura Majewskiego i gitary basowej Rafała Mazura.
Dla równowagi dyskutowaliśmy o nowym albumie Colina Stetsona "When We Were That What Wept for the Sea", sięgnęliśmy też po rewelacyjną płytę "Geography and geometry" grupy Ove i "The Mexico City Experiment" z wytwórni Ropeadope. Na emisję zasługują też "Kryo" kolońskiego trębacza Pablo Gīwa i wiolonczelistki Mariel Roberts oraz fenomenalny album "Harvesters" Rempis Percussion Quartet.
***
Tytuł audycji: Rozmowy improwizowane w cyklu Nocna strefa
Prowadzili: Janusz Jabłoński i Tomasz Gregorczyk
Gość: Kirke Karja (pianistka)
Data emisji: 17.05.2023
Godz. emisji: 23.00
pg