29:42 [ PR2]PR2 (PCM) 21 wrzesień 2021 17_32_02.mp3 Giuseppe Tornatore i Diana Dąbrowska o filmie dokumentalnym "Ennio" (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
To była audycja o człowieku, który połączył świat filmowy z muzycznym, znanym i lubianym na całym świecie. To jeden z najbardziej lubianych i płodnych muzyków XX wieku, zdobywca dwóch Oscarów i kompozytor ponad 500 ścieżek dźwiękowych do filmów. Włoski reżyser Giuseppe Tornatore opowiadał w audycji o swoim filmie, którego bohaterem jest Ennio Morricone.
Ennio Morricone - muzyką opisywał XX wiek
"Ennio" to dokument, który był prezentowany podczas festiwalu filmowego w Wenecji. Film opowiada historię życia kompozytora w długim wywiadzie, który autor przeprowadzał przez kilka lat. Znajdziemy tu także komentarze znanych artystów, reżyserów, a także muzyków, a są wśród nich m.in.: Bernardo Bertolucci, Oliver Stone, Quentin Tarantino, Bruce Springsteen, Hans Zimmer, Pat Metheny, Clint Eastwood i wielu innych.
Giuseppe Tornatore pracował z Enniem Morricone przez 30 lat, ich przyjaźń z upływem czasu coraz bardziej się umacniała. Film "Ennio" jest spełnionym marzeniem reżysera, któremu chodziło nie tylko o namówienie kompozytora do opowiedzenia swojej historii przed kamerami. To także opowieść o magicznym związku z muzyką, wzbogacona o archiwalia.
Czytaj też:
Jak przyznał reżyser, pomysł na zrobienie filmu o Enniu Morricone nie pochodzi od niego. - Dwaj młodzi producenci zapytali mnie, czy wyreżyseruję film dokumentalny według ich scenariusza. Nie chciałem, aby ten film dotyczył życia prywatnego kompozytora, dlatego nie rozmawiałem z jego synem Andreą - podkreślił.
Dodał, że film powstawał w różnych odstępach czasu, rozmowa z Morricone była nagrywana w częściach co 4, a nawet 6 miesięcy. - Kręciliśmy ten film jak serial, dzięki temu pojawiało się w nim coraz więcej bohaterów. Dzięki takiemu systemowi pracy mogłem też zastanowić się nad kolejnymi pytaniami.
Według Giuseppe Tornatore, dla Ennia Morricone praca nad muzyką była na wskroś eksperymentalna. - W temacie do filmu "Sacco i Vanzetti" zastanawiał się, jak dźwiękowo zbudować szok elektryczny. To on we wczesnych latach 60. w specyficzny sposób wykorzystał gitarę, w filmie mówią o tym Pat Metheny i Bruce Springsteen - powiedział.
Na czym zdaniem reżysera polega fenomen muzyki Morricone, dlaczego tak łatwo wpada w ucho? - Na to pytanie Hans Zimmer odpowiedział: po prostu tak jest - powiedział Giuseppe Tornatore.
Gościem audycji była również italianistka, krytyczka filmowa i dziennikarka Diana Dąbrowska.
***
Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą
Prowadziła: Beata Kwiatkowska
Goście: Giuseppe Tornatore (reżyser), Diana Dąbrowska (italianistka, krytyczka filmowa i dziennikarka)
Data emisji: 21.09.2021
Godzina emisji: 17.30
mo