Łukasz Borowicz wyjaśnił, że w przygotowaniu do wykonania utworów najważniejsze jest ścisłe określenie wszystkich detali dotyczących artykulacji. - Często jest to zapisane idealnie, do ostatniego szczegółu. Mamy do czynienia z taką sytuacją w szczególności, gdy dysponujemy nowoczesnymi materiałami źródłowo-krytycznymi, kiedy to opracowanie nie pozostawia wątpliwości.
Często jednak utwory pozostawiają pewne elementy do samodzielnej interpretacji. - W szczególności dotyczy to materiałów z II połowy XIX wieku, jak na przykład wydania mozartowskie wydawnictwa Breitkopf - wyjaśnił prowadzący.
- Opowiadałem Państwu m.in. o Symfonii Es-dur – o 39. Symfonii mozartowskiej, która jest postrachem dla każdego skrzypka ze względu na to, że ten utwór, który dominuje podczas egzaminu do orkiestr. I to żniwo, które osiąga, jeżeli chodzi o nieudane wykonania jest rekordowe - opowiadał Łukasz Borowicz. - Takim samym postrachem, który – inaczej, niż melomanom – kojarzy się raczej niezbyt sympatycznie, jest Symfonia włoska Mendelssohna. W ogóle Mendelssohn i jego muzyka w swoim roztańczeniu, lekkości, w tym typie Elfen-musik, który stworzył, jest sama z siebie emanacją staccato - podkreślił dyrygent.
W audycji słuchaliśmy m.in. fragmentu Symfonii włoskiej Mendelssohna w wykonaniu Minneapolis Symphony Orchestra pod dyrekcją Stanisława Skrowaczewskiego.
60:18 2022_06_10 22_00_25_Karnawal_instrumentów.mp3 Muzyka w technice staccato (Karnawał instrumentów/Dwójka)
Zapraszamy również do wysłuchania I części audycji: "Czy ptaki dziobią staccato?" >>>
***
W audycji "Karnawał instrumentów" przyjrzymy się tajnikom sztuki pisania na instrumenty, a punktem wyjścia będą opowieści o wszystkich instrumentach orkiestry symfonicznej - opowieści słowne i czysto muzyczne.
***
Tytuł audycji: Karnawał instrumentów
Prowadził: Łukasz Borowicz
Data emisji: 10.06.2022
Godzina emisji: 22.00