Koncert skrzypcowy "Pamięci anioła"

Ostatnia aktualizacja: 11.11.2022 23:00
Podczas audycji wsłuchaliśmy się w jedno z najważniejszych i najbardziej emocjonalnych dzieł muzyki XX wieku - Koncert skrzypcowy "Pamięci anioła" skomponowany przez Albana Berga.
Koncert skrzypcowy Pamięci anioła ma niezwykły ładunek emocjonalny, gdyż poświęcony jest przedwcześnie zmarłej dziewczynie
Koncert skrzypcowy "Pamięci anioła" ma niezwykły ładunek emocjonalny, gdyż poświęcony jest przedwcześnie zmarłej dziewczynieFoto: Shutterstock/Serge Ka

- Szanowni Państwo, trzymam w ręku partyturę koncertu skrzypcowego zatytułowanego "Pamięci anioła", koncertu skrzypcowego Albana Berga. To jedno z arcydzieł muzyki XX wieku, to jeden z najbardziej poruszających utworów napisanych na skrzypce i orkiestrę kiedykolwiek - mówił prowadzący Łukasz Borowicz, zapowiadając swoją audycję.

Na jakie detale, na jakie szczegóły instrumentacji, na jakie nowości z partii solowej, wreszcie - na jakie pomysły formalne i techniczne kompozytora zwrócić uwagę? O tym wszystkim usłyszeliśmy w tym wydaniu "Karnawału instrumentów".

Koncert skrzypcowy "Pamięci anioła" z 1935 roku to ostatnie dzieło Albana Berga. Poświęcone jest pamięci Manon Gropius, młodo zmarłej córce Waltera Gropiusa i Almy Mahler. Śmierć tej młodej osoby popchnęła kompozytora do rozpoczęcia pracy nad koncertem. Berg przerwał wówczas pracę nad operą "Lulu", do której już nie zdążył przed własną śmiercią powrócić. W pewnym sensie, tak jak Mozartowskie "Requiem", jest to epitafium kompozytora dla samego siebie.

Alban Berg połączył mistrzowski zasady dodekafonii i muzyki tonalnej. Szereg dwunastu dźwięków został tak dobrany, że tworzy cztery akordy - dwa durowe i dwa molowe - oraz fragment chorału "Es ist genug", który w harmonizacji J.S. Bacha pojawia się w ostatniej części Koncertu.

***

Dlaczego utwory jednych kompozytorów brzmią lepiej od utworów innych twórców? Na czym polega instrumentacja?

W audycji "Karnawał instrumentów" przyglądamy się tajnikom sztuki pisania na instrumenty, a punktem wyjścia są opowieści o wszystkich instrumentach orkiestry symfonicznej - opowieści słowne i czysto muzyczne.

Do świata Christopha Willibalda Glucka, Hectora Berlioza, Johanna Straussa i wielu innych mistrzów instrumentacji w każdy piątek w Programie 2 Polskiego Radia zaprasza Łukasz Borowicz.

Posłuchaj
57:22 2022_11_11 22_01_07_Dwojka_Karnawal_instrumentow.mp3 Koncert skrzypcowy "Pamięci anioła" (Karnawał instrumentów/Dwójka)

 

***

Tytuł audycji: Karnawał instrumentów

Prowadził: Łukasz Borowicz

Data emisji: 11.11.2022

Godzina emisji: 22.00

mo

Czytaj także

Skrzypce - centrum orkiestry i punkt odniesienia

Ostatnia aktualizacja: 09.05.2022 17:00
W "Karnawale instrumentów" rozpoczynamy cykl audycji na temat skrzypiec, bez których trudno wyobrazić sobie jakąkolwiek orkiestrę symfoniczną. Doszliśmy do skrzypiec w kolejności partyturowej - podkreślił prowadzący audycję Łukasz Borowicz.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Skrzypce w wydaniu romantycznym

Ostatnia aktualizacja: 09.05.2022 21:00
W audycji wróciliśmy do tematu skrzypiec i ich roli w orkiestrze. - Podczas ostatniego spotkania mówiłem o skrzypcach w orkiestrach epoki klasycyzmu i wczesnego romantyzmu, czyli czasu przełomu XVIII i XIX wieku. Dziś dalej będę mówił o muzyce wczesnego i dojrzałego romantyzmu - zaznaczył prowadzący Łukasz Borowicz.
rozwiń zwiń