Posępna fraza kontrabasu kroczy miarowo, a zarazem odmierza czas; czas muzyczny, czas historii. Jesteśmy przed końcem I wojny światowej. Co dzieje się w muzyce? Co dzieje się w pisaniu na orkiestrę? Jak kompozytorzy tego czasu pisali na kontrabas? O tym wszystkim w tym odcinku "Karnawału instrumentów".
Łukasz Borowicz
Była to kontynuacja tematu, który prowadzący audycję poruszał już w ubiegłych tygodniach. Najpierw poznawaliśmy historię kontrabasu. - Kontrabas, zresztą jak każdy instrument w orkiestrze symfonicznej, nie rozwinąłby się, gdyby nie Ludwig van Beethoven - zauważył Łukasz Borowicz.
W audycji słuchaliśmy o tym, jaką funkcję pełniły kontrabasy w muzyce jednego z wiedeńskich klasyków, a także jakie zadania w twórczości Beethovena stoją przed tymi instrumentami.
A następnie, podczas ostatniego listopadowego spotkania, rozmawialiśmy o kontrabasach w partyturach mistrzów: Brahmsa, Dworzaka czy Czajkowskiego.
***
Dlaczego utwory jednych kompozytorów brzmią lepiej od utworów innych twórców? Czym jest i na czym polega instrumentacja?
W audycji "Karnawał instrumentów" przyglądamy się tajnikom sztuki pisania na instrumenty, a punktem wyjścia są opowieści o wszystkich instrumentach orkiestry symfonicznej - opowieści słowne i czysto muzyczne.
Do świata Glucka, Berlioza, Straussa i wielu innych mistrzów instrumentacji w każdy piątek zaprasza Łukasz Borowicz.
58:40 2021_12_10 22_03_54_PR2_Karnawal_instrumentow.mp3 Łukasz Borowicz o roli kontrabasów sto lat temu (Karnawał instrumentów/Dwójka)
***
Tytuł audycji: Karnawał instrumentów
Prowadził: Łukasz Borowicz
Data emisji: 10.12.2021
Godzina emisji: 22.00