Jednym z naczelnych zagadnień kompozytorskich jest artykulacja. Artykulacja jest kwestią kluczową - zarówno w rozmowie, jak i w muzyce. Dla każdego kompozytora w każdej epoce kwestia artykulacji była niesłychanie ważna. - Oczywiście im bliżej naszych czasów, tym ta kwestia jest precyzyjniej określona w zapisie partyturowym - mówił prowadzący audycję.
Jak podkreślił Łukasz Borowicz, niezmiennie artykulacja łączy się z instrumentacją. Żeby osiągnąć określony efekt, zazwyczaj kompozytor stosuje wypróbowane środki instrumentacyjne. Jednym z nich jest artykulacja scaccato - z włoskiego: 'odrywając'. - Teoretycznie każdy z nas codziennie spotyka się ze staccato - w każdym utworze muzycznym mamy do czynienia z dźwiękami oddzielnymi. Sprawa wydaje się więc prosta, jednak kiedy przyjrzymy się teorii, zapisowi i egzekwowaniu staccato przez zespoły wykonujące muzykę różnych epok, dojdziemy do wniosku, że wszystko się bardzo komplikuje.
Audycję rozpoczęliśmy od utworu Une Symphonie Imaginaire Jean'a-Philippe'a Rameau. - To obrazowy i jednoznaczny utwór, poświęcony artykulacji staccato. Symfonia ta poświęcona jest kurze - sympatycznemu zwierzęciu, które ma to do siebie, że dziobie. Zaś artykulacja staccato to w jakimś sensie jest instrumentalne dziobanie - porównywał prowadzący audycję.
61:14 2022_04_08 22_22_43_PR2_Karnawał_instrumentów.mp3 Artykulacja staccato (Karnawał instrumentów/Dwójka)
***
Tytuł audycji: "Karnawał instrumentów"
Prowadził: Łukasz Borowicz
Data emisji: 8.04.2022
Godzina emisji: 22.00