Paganini nie tylko od skrzypcowej strony

Ostatnia aktualizacja: 05.11.2022 06:00
- O tym, że Paganini znakomicie pisał na skrzypce wie chyba każdy. A jak pisał na orkiestrę albo na skrzypce z orkiestrą? Te wszystkie aspekty, te wszystkie ciekawostki będą tematem najbliższego "Karnawału instrumentów" - tak na swoją audycję zapraszał Łukasz Borowicz.
Na koncertach Paganini grywał tylko utwory skomponowane przez siebie
Na koncertach Paganini grywał tylko utwory skomponowane przez siebieFoto: iku4/Shutterstock

Niccolò Paganini (1782-1840) - urodzony w Genui skrzypek, altowiolista, gitarzysta i kompozytor. Jego ojciec, pośrednik handlowy, już od najmłodszych lat zmuszał go karami fizycznymi do kilku- lub kilkunastogodzinnego ćwiczenia gry na skrzypcach. Jako dziecko Paganini zadziwiał swoimi umiejętnościami podczas występów w kościołach i arystokratycznych dworach. Po osiągnięciu dorosłości zaczął koncertować po całym kraju, wzbudzając sensację i zyskując sławę (w 1813 r. miał miejsce jego słynny koncert w mediolańskiej La Scali).

W 1819 r. Paganini wydał swoje najważniejsze dzieło – 24 kaprysy na skrzypce solo op. 1, stanowiące kompendium jego techniki gry. Zagraniczne podróże koncertowe rozpoczął dopiero w wieku 46 lat. W 1828 r. występował we Francji, Anglii, Niemczech i Austrii. W Wiedniu, gdzie zaprezentował się na blisko dwudziestu koncertach, miał wzbudzić taką sensację, że (zgodnie z prasowymi zapiskami) zdetronizował nawet żyrafę, którą pasza Egiptu świeżo przysłał w darze cesarskiemu dworowi. Rok później występował w Polce, gdzie zmierzył się (po raz drugi) w pojedynku z wybitnym skrzypkiem Karolem Lipińskim (wirtuozów uznano za równych sobie).

Ostatnie lata życia Paganini spędził w Nicei. Zmarł na gruźlicę w 1840 roku.

[źródło: zpe.gov.pl]

Posłuchaj
58:49 2022_11_04 22_00_01_PR2_Karnawal_instrumentow.mp3 Paganini nie tylko od skrzypcowej strony (Karnawał instrumentów/Dwójka)

 

***

Dlaczego utwory jednych kompozytorów brzmią lepiej od utworów innych twórców? Na czym polega instrumentacja?

W audycji "Karnawał instrumentów" przyglądamy się tajnikom sztuki pisania na instrumenty, a punktem wyjścia są opowieści o wszystkich instrumentach orkiestry symfonicznej - opowieści słowne i czysto muzyczne.

Do świata Christopha Willibalda Glucka, Hectora Berlioza, Johanna Straussa i wielu innych mistrzów instrumentacji w każdy piątek w Programie 2 Polskiego Radia zaprasza Łukasz Borowicz.

***

Tytuł audycji: Karnawał instrumentów

Prowadził: Łukasz Borowicz

Data emisji: 4.11.2022

Godzina emisji: 22.00

pg

Czytaj także

Skrzypce w orkiestrze od XIX wieku

Ostatnia aktualizacja: 23.05.2022 21:10
- Technika gry na skrzypcach rozwinęła się w epoce baroku do tego stopnia, że w praktyce można zaryzykować twierdzenie, że nic nowego od czasów Tartiniego, Locatellego i innych wielkich skrzypków nie wymyślono - mówił w audycji "Karnawał instrumentów" Łukasz Borowicz.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Koncert Brahmsa - "korona Himalajów" skrzypcowego repertuaru

Ostatnia aktualizacja: 07.10.2022 23:00
Czy Koncert Brahmsa jest najtrudniejszym koncertem skrzypcowym? A jeśli tak, to dlaczego? Z jakich powodów arcydzieło to bywa nazywane "koroną Himalajów" skrzypcowego repertuaru? Na te i inne pytania Łukasz Borowicz odpowiedział w tym wydaniu audycji z cyklu "Karnawał instrumentów".
rozwiń zwiń