Ingolf Wunder: trzeba przywrócić muzykalność

Ostatnia aktualizacja: 06.07.2022 08:00
- Wszystkie przedsięwzięcia, które powołujemy do życia, wynikają z głębokiego poczucia misji i z przekonania, że świat muzyki musi ulec poważnym przeobrażeniom - mówił w Dwójce Ingolf Wunder, laureat Konkursu Chopinowskiego, który kontestuje muzyczny "wyścig szczurów". Wirtuoz dzieli swój czas pomiędzy fortepian a liczne przedsięwzięcia edukacyjne.
Ingolf Wunder
Ingolf WunderFoto: Archiwum NIFC

Konieczne zmiany

Na liście przedsięwzięć, którym pianista poświęca obecnie czas, są – między innymi – dwa muzyczne start-upy edukacyjne: projekt łączący muzykę i sztuczną inteligencję oraz "pionierska" akademia pianistyczna, która ruszy już wkrótce, a także inne innowacyjne przedsięwzięcia wykorzystujące technologię blockchain. - Kiedy zdałem sobie sprawę z tego, jak niezbędne są zmiany w sposobie myślenia młodych ludzi, ale też w samym świecie muzyki – zmiany mające na celu przywrócenie nam wszystkim muzykalności – zrozumiałem, że po prostu nie mogę siedzieć bezczynnie - przyznał Ingolf Wunder.

– Odkryłem, że powoływanie do życia nowych przedsięwzięć, wymyślanie i realizowanie ich, jest jak narkotyk. To niezwykle wciąga i trudno jest przestać – zaznaczył pianista. – Ludzie inwestują w tego rodzaju projekty z różnych powodów – na przykład z myślą o potencjalnych zyskach – istnieją także tacy, którzy angażują się w nie z czystej pasji – ja należę do tej grupy. Mam misję, której poświęcam się całkowicie – dodał.

Technologia dla muzyki

Zgodnie z zakresem swoich zainteresowań, a jest nim świat nowych technologii i internetu, muzyk w swojej pracy edukacyjnej garściami czerpie ze zdobyczy nauki. Jeden z projektów to internetowa platforma umożliwiająca uczniom z różnych artystycznych dziedzin poszukiwanie odpowiednich nauczycieli i spotykanie się z nimi online. – Skupiliśmy się przede wszystkim na tym, by możliwe było jak najlepsze przesyłanie i odbieranie dźwięku. By nie tracił on swojej jakości – zaznaczył Ingolf Wunder. – By młodzi ludzie mogli spotykać się z wybitnymi pedagogami niezależnie od miejsca, w którym się znajdują, by nie trzeba było podróżować na drugi koniec Europy, żeby uczestniczyć w godzinnej lekcji z wymarzonym profesorem.

Akademia Paderewskiego

To jednak nie wystarczy. – Bezpośredni kontakt z nauczycielem, jeśli tylko jest możliwy, zawsze jest wskazany – podkreślił pianista. – Dlatego już wkrótce ruszy nasza Akademia Paderewskiego. Patrona wybraliśmy oczywiście nieprzypadkowo. Paderewski był prawdopodobnie jednym z najwybitniejszych pianistów w historii.


Posłuchaj
26:38 5 lipiec 2022 21_29_52.mp3.mp3 Spotkanie z Ingolfem Wunderem (Rozmowy na lato/Dwójka)

 

***

Warto przypomnieć też, że na Konkursie Chopinowskim w 2010 roku Ingolf Wunder zdobył II nagrodę, ponadto otrzymał nagrodę publiczności oraz nagrody specjalne za najlepsze wykonanie koncertu i Poloneza-fantazji.

Konkurs Chopinowski w Polskim Radiu >>>>

Ingolf Wunder urodził się w 1985 roku w Klagenfurcie w Austrii. Pierwsze lekcje gry na skrzypach brał w wieku czterech lat, a jego "debiutancki" występ w roli skrzypka odbył się, gdy miał lat osiem. Za namową nauczyciela, który rozpoznał u niego niezwykłe zdolności pianistyczne, zamienił skrzypce na fortepian. Sukces, jaki rok później, w wieku 15 lat, odniósł podczas koncertu w Sali Schuberta w wiedeńskim Konzerthaus, utwierdził go w słuszności podjętej decyzji.

Zobacz zapowiedź audycji:

[Facebook Programu 2 Polskiego Radia]

***

Tytuł audycji: Rozmowy na lato

Prowadziła: Monika Zając

Gość: Ingolf Wunder (pianista)

Data emisji: 5.07.2022

Godzina emisji: 21.30

Czytaj także

Janusz Tylman. Łobuziak za klawiaturą

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2018 16:00
Gość Jolanty Fajkowskiej jest autorem muzyki do filmów, spektakli teatralnych, programów telewizyjnych i estradowych, a także musicali wystawianych w Polsce, w Stanach Zjednoczonych oraz w Szwecji. W latach 2001–2005 uczestniczył w programie TVP2 "Śpiewające fortepiany", gdzie jako pianista zasiadał przy czarnym fortepianie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Tomasz Ritter: instrument historyczny jest mniej przewidywalny

Ostatnia aktualizacja: 02.05.2021 11:00
- Każdy artysta powinien być odważny. Bardzo łatwo jest pójść utartym szlakiem, a przecież w naszym zawodzie ostatecznie chodzi o to, żeby każdy mógł wyrazić coś swojego. To jest związane z ryzykiem i na pewno mniej bezpieczne, niż sprawdzone drogi - mówił w Dwójce Tomasz Ritter - pianista i zwycięzca I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w 2018 roku na instrumentach historycznych.
rozwiń zwiń