Program "UsuwaMy bariery" - jak podnosi kompetencje cyfrowe Polaków?

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2024 20:11
Mniej niż połowa Polaków i Polek posiada podstawowe kompetencje cyfrowe - tak wynika z niedawno opublikowanego raportu Eurostat. - To mniej niż europejska średnia, dlatego Fundacja Zwolnieni z Teorii i Autopay stworzyli program "UsuwaMy bariery" - mówi Weronika Chmielewska, z Fundacji Zwolnieni z Teorii. - Ma on zmniejszyć dysproporcje umiejętności cyfrowych wśród Polaków.
W program UsuwaMy bariery zaangażowało się 140 uczniów, którzy mają pomóc m.in. seniorom podnieść kompetencje cyfrowe.
W program "UsuwaMy bariery" zaangażowało się 140 uczniów, którzy mają pomóc m.in. seniorom podnieść kompetencje cyfrowe. Foto: shutterstock/adriaticfoto
  • Według raportu opublikowanego przez Eurostat, mniej niż połowa Polaków posiada podstawowe kompetencje cyfrowe. 
  • To mniej niż wynosi średnia w krajach Unii Europejskiej. 
  • Żeby zmniejszyć dysproporcje umiejętności cyfrowych wśród Polaków powstał program "UsuwaMy bariery” .
  • Jego twórcami są Fundacja Zwolnieni z Teorii i firma Autopay. 

"UsuwaMy bariery" - kto jest zaangażowany w projekt?

Niedawno Eurostat poinformował, że tylko 44 procent Polaków i Polek posiada podstawowe kompetencje cyfrowe. Średnia w Unii Europejskiej wynosi 56 procent. - Fundacja Zwolnieni z Teorii i Autopay stworzyli program, który ma zmniejszyć dysproporcje umiejętności cyfrowych wśród Polaków - mówi gość Czwórki. - Dlatego powstał program "UsuwaMy bariery", w którym 140 uczniów i uczennic w ramach 24 projektów szuka inkluzywnych rozwiązań technologicznych przy wsparciu mentorów i mentorek z Autopay i SWPS Innowacje.


Kompetencje cyfrowe - co to jest?

Jak tłumaczy rozmówczyni Mateusza Kulika, kompetencje cyfrowe to jest wszystko, co jest związane z technologią cyforową i korzystaniem z niej. - Jest to zarówno przeglądanie mediów, społecznościowych, odpisywanie na maile, SMS czy korzystanie z podstawowych wyszukiwarek. Tak naprawdę teraz wszystko jest w internecie, dzięki stronom internetowym możemy m.in. zwiedzać muzeum, a także obejrzeć obrady Sejmu - zauważa. - Więc kompetencje cyfrowe to jest nie tylko korzystanie z tych podstawowych narzędzi, które umożliwia nam internet i technologia. To także rozpoznanie się w tym, co oferuje nam internet i co tak naprawdę możemy wykorzystać w naszym życiu i w naszej pracy.

Weronika Chmielewska podkreśla, że wykluczenie cyfrowe to bardzo szeroki problem i nie da się jasno sprecyzować kogo dotyczy. - Może to być tak naprawdę każdy, kto w jakiś sposób nie może z tej technologii korzystać. Mogą to być albo seniorzy, albo osoby np. z niepełnosprawnością - tłumaczy. - Ale także sama technologia potrafi wykluczać osoby, które są przez pewne algorytmy pomijane.

 

Zobacz także:

"UsuwaMy bariery" - na czym polega program?

Gość Czwórki zwraca uwagę, że nie da się całkowicie usunąć tego problemu, ale da się z nim walczyć poprzez takie programy jak "UsuwaMy bariery". W jego ramach uczniowie planują działania, które są skierowane do danej grupy społecznej. Są to szkolenia, kursy, ale także inne inicjatywy podejmowane przez młodych ludzi.

- Uczą nie tylko seniorów, ale także młodych o sztucznej inteligencji, edukują o cyberbezpieczeństwie czy robią warsztaty programowania dla dzieci - tłumaczy rozmówczyni Mateusza Kulika. - Projekty są realizowane przez cały rok szkolny, więc łączą oni obowiązki szkolne ze swoją dodatkową działalnością. Nikt ich do tego nie zmusza, robią to z pasji i z potrzeby zrobienia czegoś dla innych. Taki projekt społeczny to długi proces, dlatego, że należy zaplanować swoje działania, zrealizować je, a następnie jeszcze podsumować.

 


Posłuchaj
12:08 CZWORKA/Reset - cyfrowe umiejętności 15.02. 2024.mp3 Weronika Chmielewska, z Fundacji Zwolnieni z Teorii mówi o programie "UsuwaMy bariery" (Reset/Czwórka)

 

Młodzi i most międzypokoleniowy

Przy okazji młodzi ludzie nie tylko budują most międzypokoleniowy, ale także rozwijają takie kompetencje miękkie jak współpraca, komunikacja, rozwiązywanie problemów. - Czasem to jest trudne zadanie dla przeciętnego licealisty, licealistki, żeby znaleźć wrażliwość w sobie na drugiego człowieka. Zauważyć coś więcej, co się dzieje w jego otoczeniu, a później realnie zrealizować działania, które mają temu odpowiedzieć - zauważa Weronika Chmielewska. - Myślę, że niejedna dorosła osoba ma z tym problem, a młodzież pokazuje, że da się to zrobić. I to jest też wspaniałe, że tak naprawdę to młode pokolenie może bardzo dużo zdziałać.


***

Tytuł audycji: "Reset"

Prowadzi: Mateusz Kulik

Goście: Weronika Chmielewska ( Fundacja Zwolnieni z Teorii)

Data emisji: 15.02.2024

Godzina emisji: 17.15

aw