Sztuczna inteligencja tworzy bajki dla dzieci

Ostatnia aktualizacja: 28.11.2023 09:32
Od miesięcy zachwycamy się możliwościami AI, naukowcy z Politechniki Lubelskiej postanowili "włożyć ją między bajki". Pod czujnym okiem naukowców sztuczna inteligencja tworzy bajki dla dzieci. 
Sztuczna inteligencja tworzy bajki dla dzieci - niezbędna jest tu też praca człowieka
Sztuczna inteligencja tworzy bajki dla dzieci - niezbędna jest tu też praca człowieka Foto: shutterstock/Mimma Key
  • Naukowcy Politechniki Lubelskiej postanowili stworzyć bajki dla dzieci przy użyciu AI.
  • Swój projekt podzielili na etapy. Imiona bohaterów wymyśliły dzieci z lubelskich szkół i przedszkoli. Maluchy wybrały też miejsce akcji. 
  • Sztuczna inteligencja do tworzenia bajek dostaje od badaczy precyzyjne wytyczne. Niezbędna jest też redakcja wygenerowanego tekstu. 
  • Naukowcy powierzyli sztucznej inteligencji również stworzeni ilustracji do bajki. 

Możliwości sztucznej inteligencji wydają się być nieograniczone. Każdy z nas może je testować, sprawdzać, wykorzystywać do swoich celów, choć czasem budzi to obawy i pewne wątpliwości. 

Sztuczna inteligencja tworzy bajki dla dzieci

Naukowcy Politechniki Lubelskiej postanowili "włożyć sztuczną inteligencję między bajki". - Sztuczna inteligencja stała się tym narzędziem, które pojawia się w każdym obszarze naszego życia, np. wspiera medycynę, analizę danych, to też dostęp do analizy materiałów związanych z obrazami, które są dostępne z procesów monitorowania maszyn. My podjęliśmy decyzję, by wykorzystać ją jako narzędzie, które będzie wspierało nasze dzieci. Powstał pomysł, by użyć AI do tworzenia bajek - mówi Ewelina Kosicka z Katedry Podstaw Inżynierii Produkcji Politechniki Lubelskiej. - Zdecydowaliśmy, by z pomocą tej technologii wygenerować bajki dla dzieci w przedszkolach i klasach 1-3. 

Proces napisania bajki przez AI może trwać zaledwie kilka sekund, jednak lubelscy naukowcy zdecydowali się poprzedzić te prace nieco dłuższymi przygotowaniami. 

Ręka naukowca jest niezbędna przy pracy AI

- W pierwszej fazie naszego projektu zwróciliśmy się z prośbą do przedszkoli i szkół o podanie imion bohaterów, którzy będą występować w naszych bajkach. Poprosiliśmy też o podanie, w jakim zabytku Lublina powinna odbywać się akcja - zdradza naukowczyni. - Sami definiowaliśmy polecenia dla AI, żeby ta miała wytyczne, jakie informacje generować. Prosiliśmy o historię o konkretnych przyrządach i urządzeniach, które opuszczają nasze laboratoria i wędrują po Lublinie. 


Posłuchaj
08:20 czwórka reset 27.11.2023 politechnika ai 18.12.mp3 Jak naukowcy Politechniki Lubelskiej i sztuczna inteligencja tworzą bajki dla dzieci (Reset/Czwórka)

 

W tym projekcie zadaniem naukowców jest nadanie rysu historii, wskazanie różnych wątków np. spotkanie bohaterów z konkretnym patronem szkoły, i wydanie polecenia AI. - Sztuczna inteligencja generuje bajkę w kilka sekund, ale napotykamy pewne problemy wynikające np. z natury języka polskiego, pojawiają się błędy stylistyczne, powtórzenia, problemy z koniugacją. Tu znów niezbędna jest praca człowieka. To my nanosimy poprawki. 

Po redakcji tekstu bajki powstaje gotowa opowieść, po której nie jesteśmy w stanie odgadnąć czy pisał ją człowiek, czy maszyna. - Prosząc AI o to, by używała konkretnych określeń, tworzyła dialogi między bohaterami, wydając jej konkretne wytyczne raczej nie jesteśmy w stanie poznać, kto to napisał - ocenia Ewelina Kosicka. - Ta współpraca z naukowca ze sztuczną inteligencją powoduje, że to rozpoznanie jest trudne. 

Sztuczna inteligencja tworzy ilustracje

Lubelscy naukowcy powierzyli AI też wykonanie ilustracji do opowieści. - W tych bajkach dzieciaki mają okazję zobaczyć lubelskie zabytki, które są elementem naszej historii. Dodatkowo są też rysunki, które generujemy w stylu bajek Disneya, by uatrakcyjnić ten przekaz, by historia jeszcze chętniej była przez dzieciaki wysłuchana - zdradza gość Mateusza Kulika. 

Z powstałymi opowieściami naukowcy ruszyli do szkół i przedszkoli. Nie zdecydowali się na wykorzystanie sztucznej inteligencji, jako maszyny, która przeczyta dzieciom wygenerowane bajki. Ich decyzja wynika z chęci przybliżenia maluchom pracy naukowców. Pragną by dzieci poznały ich i ich pracę. Badacze na wizyty w placówkach przynoszą ze sobą prawdziwe rekwizyty, które stały się bohaterami bajek. Dzieci mają okazję zobaczyć, jak działa mikromierz czy zmierzyć swoje stopy suwmiarką. - Reakcje dzieci nas zachwycają. Słuchają uważnie opowieści i dopytują, czy jest kolejny tom przygód tych bohaterów stworzonych przez sztuczną inteligencję - podkreśla Ewelina Kosicka. 

***

Tytuł audycji: "Reset"

Prowadzi: Mateusz Kulik

Gość: Ewelina Kosicka z Katedry Podstaw Inżynierii Produkcji Politechniki Lubelskiej

Data emisji: 27.11.2023

Godzina emisji: 18.12

pj/gs

Czytaj także

Projekt Widzialni. Okulary do słuchania książek

Ostatnia aktualizacja: 05.06.2023 19:50
Absolwenci Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika w Iłży chcą pomagać osobom niewidomym i słabowidzącym. Ich projekt Widzialni opiera się na stworzeniu urządzenia, dzięki któremu będą oni w stanie usłyszeć np. treść podręczników szkolnych albo książek.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Sztuczna inteligencja w polskiej szkole - dla nauczycieli i dla uczniów

Ostatnia aktualizacja: 04.09.2023 20:40
Eksplozja popularności sztucznej inteligencji to kwestia ostatnich miesięcy, niemniej jednak ten temat jest obecny w polskiej szkole już od jakieś czasu. - Wielu nauczycieli wykorzystywało ją wcześniej i będzie korzystać z niej teraz. Naszym zadaniem jest pomóc im w tej pracy - mówi Michał Przymusiński, przewodniczący Rady ds. AI przy Ministerstwie Edukacji i Nauki. 
rozwiń zwiń