Współpraca człowieka z AI - jak może wyglądać w przyszłości?

Ostatnia aktualizacja: 05.12.2023 19:30
Pod koniec listopada ChatGPT obchodził pierwsze urodziny. - W ciągu zaledwie 12 miesięcy w sektorze generatywnej sztucznej inteligencji wiele się zmieniło i zmienia się nadal. To jest przełom, którym zachwycają się nie tylko naukowcy i ludzie świata biznesu, ale też zwykli użytkownicy sieci - przekonują członkowie Rady Programowej SoDA AI Research Group. 
Usprawnienie obsługi klienta to nie jedyne zastosowane sztucznej inteligencji w sektorze publicznym. (zdj. ilustracyjne)
Usprawnienie obsługi klienta to nie jedyne zastosowane sztucznej inteligencji w sektorze publicznym. (zdj. ilustracyjne) Foto: Shutterstock/VesnaArt
  • Od miesięcy naukowcy i badacze z całego świata analizują  możliwości AI.
  • W tym gronie znajduje się także Grupa Badawcza SoDA AI Research Group, która zrzesza firmy z polskiego sektora nowych technologii.
  • Z opublikowanego przez nią raportu  "Współpraca Człowieka z AI: Perspektywy dla polskiego sektora publicznego" wynika, że AI zostanie z nami na dłużej.
  • Sztuczna inteligencja już znajduje zastosowanie w biznesie, wkrótce może też pomóc w sektorze publicznym. 

Sztuczna inteligencja poszerza umiejętności poznawcze

Trwa rewolucja związana z gospodarką wiedzy i informacji, a sztuczna inteligencja potrafi rozszerzyć nasze umiejętności kognitywne w wielu różnych obszarach. Nic nie wskazuje na to, żeby AI była chwilową modą, bo daje kreatywność i generuje szereg oszczędności.

- Z jednej strony Chat GPT pomaga nam w rozrywce i potrafi generować ciekawy kontent. Z drugiej strony możemy wykorzystywać go w biznesie - tłumaczy Krzysztof Rychlicki-Kicior. Oprócz tego na modelach generatywnych powstają kolejne narzędzia, których już wkrótce będziemy używać w domach i w firmach.

- Sztuczna inteligencja ma dużo różnych zastosowań, co odróżnia ją od innych popularnych technologii, takich jak na przykład blockchain czy NFT. AI może być wdrażana do wykrywania cyberzagrożeń związanych z atakami na dzieci albo do pomocy w obsłudze w urzędach. I to właśnie na przypadkach jej faktycznego zastosowania skupiliśmy się w naszym raporcie - dodaje Sebastian Kondracki.

Zobacz także:

Lekarz, hydraulik, artysta - dla nich AI nie jest zagrożeniem

Jak wykorzystać AI w sektorze publicznym?

"Współpraca Człowieka z AI: Perspektywy dla polskiego sektora publicznego" to raport przygotowany przez Grupę Badawczą SoDA AI Research Group - organizację zrzeszającą firmy z polskiego sektora nowych technologii. Pracowało nad nim 20 przedstawicieli 12 firm członkowskich. Raport zawiera m.in. najciekawsze przykłady zastosowań rozwiązań opartych o AI i GenerativeAI z biznesu i sektora publicznego z całego świata, rekomendacje w poszczególnych obszarach zastosowania w Polsce oraz opisuje wyzwania związane z ich wykorzystaniem.

- Postanowiliśmy podzielić się swoim doświadczeniem, bo jako SoDA AI Research Group wdrażamy już zaawansowane biznesowe rozwiązania związane ze sztuczną inteligencją. Chcieliśmy też pokazać, jak można je wykorzystać w sektorze publicznym i w życiu codziennym - mówią goście audycji. - W raporcie prezentujemy przykłady wykorzystania AI w usługach, służbie zdrowia, transporcie, edukacji, wymiarze sprawiedliwości, a także w kulturze i muzeach.

Są to m.in:

  • zastosowanie AI w leczeniu zaćmy w Szpitalu Uniwersyteckim w Singapurze
  • wykorzystanie chatbotów przez U.S. General Services Administration, w Gdyńskim Centrum kontaktu i obsłudze mieszkańców stanu Missisipi
  • rekonstrukcje historycznych pamiątek przez Włoski Instytut Technologii
Posłuchaj
18:55 CZWÓRKA Reset - ai 04.12.2023.mp3 Winiki raportu "Współpraca Człowieka z AI: Perspektywy dla polskiego sektora publicznego" (Reset/Czwórka)

Halucynacje chatbotów

- Adopcja AI pociąga za sobą odpowiedzialność. Musimy mieć pewność, że to, co zbudujemy i czego zaczniemy używać, będzie bezpieczne i pozbawione wad. Jednym z najczęściej wymienianych "defektów" są halucynacje, które występują w przypadku chatbotów i GenAI. Generatywna sztuczna inteligencja potrafi wygenerować wyniki, które są nieprawidłowe i to często w perfidny sposób. Na szczęście istnieją już skuteczne metody na wyeliminowanie tego problemu - uspokajają rozmówcy Mateusza Kulika. I dodają, że wdrożenie AI do sektora publicznego będzie też wymagać szeroko zakrojonej akcji edukacyjnej wśród pracowników administracji publicznej oraz społeczeństwa. 

***

Tytuł audycji: "Reset"

Prowadzi: Mateusz Kulik

Goście: Sebastian Kondracki, dr inż. Krzysztof Rychlicki-Kicior (członkowie Rady Programowej SoDA AI Research Group)

Data emisji: 04.12.2023

Godzina emisji: 17.12

kul