Kształcenie zawodowe. Czy to jest jego czas?

Ostatnia aktualizacja: 30.08.2023 15:49
Dziś europejski rynek pracy potrzebuje specjalistów. To szansa dla kształcenia zawodowego. W Polsce zaczynamy doceniać prestiż przygotowania do zawodu.
Już 58,5 proc. absolwentów szkół ponadpodstawowych stawia na naukę konkretnych umiejętności
Już 58,5 proc. absolwentów szkół ponadpodstawowych stawia na naukę konkretnych umiejętnościFoto: Shutterstock/Firma V
  • W 2013 roku szkoły zawodowe ukończyło zaledwie 67 tys. osób. Dziś jednak sytuacja się poprawia. 
  • Młodzi doceniają szanse jakie dają szkoły branżowe. 
  • Uczniowie takich szkół mogą szukać praktyk zawodowych za granicą, korzystać z programu Erasmus. 
  • Po szkołach branżowych uczniowie bez problemu mogą przystąpić do matury, a potem iść na studia.
  • Dziś poszukiwanymi zawodami są elektronicy, elektrotechnicy, operatorzy maszyn czy hydraulicy.

Kształcenie zawodowe w Polsce odzyskuje prestiż

Od początku lat dwutysięcznych byliśmy świadkami pogłębiającej się zapaści szkolnictwa zawodowego w naszym kraju. Państwo postawiło na kształcenie magistrów bez praktycznej wiedzy, kosztem specjalistów z fachem w ręku. W 2013 roku szkoły zawodowe ukończyło zaledwie 67 tys. osób. Dziś jednak sytuacja się poprawia. Już 58,5 proc. absolwentów szkół ponadpodstawowych stawia na naukę konkretnych umiejętności, wynika z danych fundacji Our Future Fundation. Ten odsetek, wyższy niż średnia w Unii Europejskiej, wskazuje, że w Polsce zaczynamy doceniać prestiż przygotowania do zawodu.

Szkoła branżowa daje zawód i praktykę

Studia wyższe z pewnością poszerzają nasze horyzonty, ale nie zawsze dają konkretny zawód. Taki zaś, i praktykę zawodową dają szkoły branżowe. - Wydaje mi się, że dla młodych ludzi dziś szkoła branżowa jest tym, co jest coraz bardziej atrakcyjne. Na pewno młode osoby widzą potencjał w tych szkołach - mówi Julia Biernacka z Our Future Fundation. - To jest inne podejście do kształcenia niż w liceum, gdzie czeka nas podręcznikowa wiedza. Takie szkoły dają też niezwykłe możliwości. 

Erasmus nie tylko dla studentów

Czwórkowy gość zawraca uwagę, że edukacja specjalistyczna może być dobrą droga dla tych, którzy nie są pewni, że chcą iść na studia, ale chcieliby mieć fach w ręku. - Szkoły branżowe i technika często współpracują z różnymi zakładami, firmami, pracodawcami, przez co uczniowie są niejako zmuszeni przez system, by praktykę zawodową nabyć już w trakcie kształcenia - zauważa specjalistka. - A dziś forma tych praktyk jest bardzo zróżnicowana. To mogą być dwa dni w tygodniu poświęcone na pracę w pobliskim zakładzie, ale też praktyki wyjazdowe, w tym zagraniczne. programy wymian międzynarodowych dają ogromne możliwości.


Posłuchaj
16:41 czwórka 4 do 5 30.08.2023 julia biernacka.mp3 O kształceniu zawodowym, szkołach branżowych i zawodach wyspecjalizowanych opowiada Julia Biernacka (Czwórka do piątek/Czwórka)

 

Program Erasmus kojarzymy głównie z propozycjami wyjazdowymi dla studentów, ale, co podkreśla gość Weroniki Puszkar, to również oferta dla licealistów i osób poszukujących praktyk zawodowych ze szkół branżowych czy techników. 

Elektronik, elektryk, operator maszyn - poszukiwani

- Dziś popularnymi zawodami są kelner czy fryzjer, ale szczególnie te związane z elektroniką czy elektryką - mówi Julia Biernacka. - Dziś technika elektroniczne czy elektromechaniczne są oblegane. 

Our Future Fundation zajmuje się wsparciem młodych osób, także tych ze szkół branżowych. - Chcemy by mieli poczucie, że studia akademickie to nie wszystko - podkreśla specjalistka. - Pamiętajmy też, że wybór szkoły branżowej nie zamyka drogi na studia. 

Matura po szkole branżowej

Kształcenie w szkole branżowej dzieli się na dwa etapy. W szkole pierwszego stopnia nacisk położony jest na przygotowanie do zawodu, na umiejętności techniczne, ale w programie jest też matematyka, język polski i inne przedmioty ogólnokształcące, choć program jest ograniczony. - Po takiej szkole, zdaniu egzaminu zawodowego (który potrafi być trudniejszy niż matura) uczeń może wybrać szkołę branżową drugiego stopnia - wyjaśnia gość Czwórki. - Na tym etapie edukacji tych przedmiotów ogólnokształcących jest więcej, to szkoła która mocniej przygotowuje do matury. Po zdaniu egzaminu dojrzałości droga na studia jest otwarta. 

Wyspecjalizowani eksperci - zawody niezbędne

Niedawno odbyła się debata "Renesans kształcenia zawodowego. Dlaczego europejski rynek pracy potrzebuje specjalistów?", w której eksperci skupili się na zawodach, które mimo że są zawodami technicznymi, opartymi na pracy fizycznej, to dziś stają się zawodami wyspecjalizowanymi. - Zauważono, że dziś pracownicy techniczni muszą mieć dużą wiedzę, porównywalną z wykształceniem po politechnice - mówi Julia Biernacka. - Na uwagę zasługuję zawód operatora maszyn, które dziś są nowoczesnymi robotami. Elementy robotyki pojawiają się w szkołach branżowych. Maszyny pojawiają się coraz częściej na liniach produkcyjnych, potrzebujemy specjalistów by je obsługiwać, naprawiać czy serwisować - dodaje. 


Nie bez znaczenia dla naszego rynku są też takie zawody jak hydraulik czy elektryk. Już dziś widać, że potrzebujemy też specjalistów w przemyśle budowlanym czy remontowym. 


***

Tytuł audycji: Czwórka do piątej

Prowadzi: Weronika Puszkar

Gość: Julia Biernacka (Our Future Foundation)

Data emisji: 30.08.2023

Godzina emisji: 14.15

pj

Czytaj także

Maturzyści 2023 - czy mają równe szanse przyjęcia na studia?

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2023 17:00
Kończy się okres studniówek, a dla tegorocznych maturzystów zaczyna się okres przygotowań do egzaminu dojrzałości. Po zdanej maturze zostaje jeszcze wybrać kierunek studiów. Tu pojawiają się jednak wątpliwości i pytania związane z zasadami rekrutacji.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Engineer 4 Science. Konkurs dla studentów szkół technicznych

Ostatnia aktualizacja: 25.04.2023 17:19
4 Science Institute zaprasza absolwentki oraz absolwentów studiów I stopnia do wzięcia udziału w tegorocznym konkursie na najlepszą pracę dyplomową. - Musi ona dotyczyć dziedzin związanych z informatyką: elektroniki, telekomunikacji, automatyki, cybernetyki, sztucznej inteligencji czy inżynierii biomedycznej - mówi Marcin Ziółek, prezes 4 Science Institute.
rozwiń zwiń