- Kompetencje miękkie są ważne w każdej branży - także w obszarze nauk ścisłych.
- "To coś, co procentuje i pozwala nam rozwinąć się w przyszłości" - przekonuje dr inż. Natalia Schmidt-Polończyk, znana w sieci jako Doktorka Tutorka.
- Do kompetencji miękkich zalicza się: umiejętność komunikacji. zarządzanie czasem, pracę w zespole, elastyczność i odporność na stres.
Kompetencji miękkich można się nauczyć
- Uważam, że można mieć predyspozycje do pewnych kompetencji, ale to nie jest tak, że się z nimi od razu rodzimy. Ja zauważyłam, że brakuje mi ich w komunikacji i postanowiłam je rozwinąć - mówi dr inż. Natalia Schmidt-Polończyk. - Zrobiłam kurs trenera interpersonalnego z bardzo dobrymi szkoleniowcami, ale nie przypuszczałam, że zdobytą wiedzę przełożę na Akademię Górniczo-Hutniczą i że utworzę swój "wybieralny przedmiot", czyli rozwój kompetencji miękkich.
Liczą się inteligencja emocjonalna i pewność siebie
Jedną z części umiejętności miękkich jest tzw. inteligencja emocjonalna, czyli zdolność radzenia sobie z własnymi uczuciami. Z tym, jacy jesteśmy dla siebie na co dzień. Jeśli potrafimy słuchać i rozwiązywać problemy, to mamy rozwinięte umiejętności miękkie i dla przyszłego szefa możemy stać się wartościowym nabytkiem.
- Powinniśmy dowartościowywać i pielęgnować swoje mocne strony. Powinniśmy mieć świadomość, że to jest fundamentem udanego życia zawodowego w przyszłości - tłumaczy gość Czwórki. - Kompetencje miękkie to kompetencje teraźniejszości i przyszłości. Także w obszarze nauk ścisłych.
18:12 CZWÓRKA Czwórka do piatej - inzynier 08.01.2023.mp3 Jak i po co rozwijać kompetencje miękkie? (Czwórka do piatej/Czwórka)
Kompetencje miękkie, czyli jakie?
Na umiejętności twarde mamy papier, np. dyplom uczelni, umiejętności miękkich nie "wykujemy" z podręczników. Możemy je rozwijać tylko w codzienności, w kontakcie z drugim człowiekiem. Jak zauważa rozmówczyni Weroniki Puszkar, coraz więcej studentów z kierunków technicznych ma tego świadomość. I chętnie zapisuje się na tego typu zajęcia.
Kompetencje miękkie to m.in.:
- elastyczność
- umiejętność adaptacji do zmian
- zdolność do nauki nowych rzeczy
- komunikacja i współpraca w grupie
Rekrutacja na etapie rozmowy przez telefon
- Kompetencje interpersonalne, czyli te związane z relacyjnością, z pracą w zespole, są istotne absolutnie dla wszystkich i warto je rozwijać bez względy na to, jaki zawód chcemy wykonywać - podkreśla Natalia Schmidt-Polończyk. - Jeśli natomiast chodzi o kompetencje przyszłości, to są to kompetencje związane ze zmianami zachodzącymi na rynku pracy - z nowymi technologiami i ze sztuczną inteligencją. Pracodawca sprawdza je już na poziomie CV, a czasami nawet na etapie rozmowy telefonicznej z rekruterem.
Zobacz także:
Kompetencje miękkie a edukacja wczesnoszkolna
Gość Czwórki uważa także, że kompetencji miękkich powinno się już uczyć dzieci na etapie edukacji wczesnoszkolnej. - Od samego początku warto przywiązywać wagę do pracy w zespole i relacji między uczniami. Klasy powinny być mniejsze i przeformatowane. Zamiast w ławkach dzieciaki powinny siedzieć w kółku. To wszystko w przyszłości pozwoli im lepiej odnaleźć się we współczesnym świecie - dodaje ekspertka.
Natalia Schmidt-Polończyk i Weronika Puszkar.
Dr inż. Natalia Schmidt-Polończyk pracuje na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie i działa na Instagramie jako Doktorka Tutorka. Jest także działaczką społeczną i jedną ze stu Kobiet Roku wg. magazynu "Forbes".
***
Tytuł audycji: Czwórka do piątej
Prowadząca: Weronika Puszkar
Gość: dr. inż. Natalia Schmidt-Polończyk (naukowczyni, tutorka, działaczka społeczna, AGH w Krakowie)
Data emisji: 08.01.2024
Godzina emisji: 14.15
kul/DS