Transport lotniczy. Jak latanie samolotem wpływa na klimat?

Ostatnia aktualizacja: 06.08.2024 11:17
- Katastrofa klimatyczna to nie jest jakaś poetycka hiperbola. To jest coś, co nam realnie grozi - mówi Jakub Jędrak z portalu smoglab.pl. - Więc użyję mocnych słów, ale wydaje mi się nieetyczne latanie tylko dla rozrywki czy dla zobaczenia ładnego krajobrazu, jeśli wiemy, że taki lot to jest emisja nawet tony dwutlenku węgla.
Transport lotniczy odpowiada za emisję około miliarda ton dwutlenku węgla rocznie - mówi Jakub Jędrak
Transport lotniczy odpowiada za emisję około miliarda ton dwutlenku węgla rocznie - mówi Jakub JędrakFoto: shutterstock//Lukas Gojda
  • Lot samolotem umożliwia nam stosunkowo tani i szybki sposób na dotarcie w praktycznie każdy zakątek naszej planety.
  • Niestety transport lotniczy ma również olbrzymi negatywny wpływ na nasz klimat.
  • Odpowiada za emisję około miliarda ton dwutlenku węgla rocznie.

Wpływ lotów na klimat to temat, który powraca co jakiś czas. Ostatnio pojawił się ze względu na obecność Taylor Swift w Polsce. To, że gwiazda korzysta z prywatnego odrzutowca, nie jest szczególną tajemnicą. Okazuje się, że przeciętny mieszkaniec Ziemi rocznie emituje około czterech ton CO2, czyli dwa tysiące razy mniej niż Taylor z samych tylko podróży samolotem. 


Transport lotniczy i zanieczyszczenie środowiska 

- Niestety transport lotniczy ma negatywny wpływ na nasz klimat. Odpowiada za emisję około miliarda ton dwutlenku węgla rocznie. Dla porównania cała Polska emituje nieco ponad 300 mln ton dwutlenku węgla rocznie, czyli to jest trzy razy więcej niż Polska albo tyle, co emituje rocznie Japonia - tłumaczy rozmówca Jędrzeja Rosiewicza. - Jest to mniej więcej 1/38 emisji globalnej antropogenicznej, czyli spowodowanej przez człowieka ze spalania węgla, ropy i gazu.

Mogłoby się wydawać, że w skali globalnej ta skala emisji CO2, za którą odpowiada sektor lotniczy, to nie tak dużo, jednak, jak podkreśla Jędrak, to fałszywy wniosek. - Ja bym jednak stwierdził, że 2 do 3 procent emisji, zależnie od szacunków całkowitej emisja dwutlenku węgla, to jest sporo - bo mówimy tylko o części transportu. Mówimy o czymś, w czym uczestniczy mała część ludzkości - podkreśla. - Gdybyśmy wszyscy zaczęli latać tak jak Europejczycy, Amerykanie czy zamożni Chińczycy, to z samego lotnictwa emisje byłyby pewnie porównywalne do połowy całości obecnych emisji dwutlenku węgla.


Zobacz także: 

Nie tylko dwutlenek węgla

Specjalista zwraca uwagę, że sektor lotniczy rozwija się dynamicznie i mimo pandemii odnotowano przyrost liczby lotów, przewiezionych pasażerów i emisji CO2, mimo że silniki lotnicze są coraz bardziej wydajne. Oddziaływanie sektora lotniczego na klimat nie ogranicza się jedynie do emisji dwutlenku węgla. W wyniku spalania paliwa w silnikach samolotu powstają między innymi para wodna, sadza, dwutlenek siarki i tlenki azotu. One również mają wpływ na wzrost temperatury na naszej planecie.


Dekarbonizacja - skomplikowany proces

Nie za bardzo jednak wiadomo, co z tą sytuacją zrobić. - Mówi się o dekarbonizacji różnych sektorów, czyli np. zastępujemy elektrownię węglową lub gazową, turbinami wiatrowymi, panelami słonecznymi lub elektrownią jądrową. Jednak z lotnictwem nie da się łatwo tego zrobić - zauważa. - Dlatego że technologicznie bardzo trudno jest zastąpić silniki spalające naftę lotniczą czymś innym.


Posłuchaj
05:34 CZWORKA/Budzikom śmierć - transport lotniczy - klimat 06.08.2024.mp3 O transporcie lotniczym i jego negatywnym wpływie na klimat mówi Jakub Jędrak z portalu smoglab.pl. (Budzikom śmierć/Czwórka)

 

Dekarbonizacja transportu lotniczego to proces skomplikowany. Przełomem byłoby wprowadzenie rejsowych samolotów elektrycznych lub napędzanych wodorem. Jednak, w opinii rozmówcy Jędrzeja Rosiewicza, ze względów technologicznych będzie to długoletni proces.


***

Tytuł audycji: Budzikom śmierć!

Prowadzi: Michał "Numer Raz" Witak 

Materiał: Jędrzej Rosiewicz

Data emisji: 06.08.2024

Godzina emisji: 8.30

aw/jr/wmkor