W społeczeństwie coraz silniej zaznacza się nowa kompetencja, jaką jest wielojęzyczność, o której Kamil Jasieński porozmawiał z nauczycielką języka angielskiego i niemieckiego z British Council Karoliną Kasperską, która interesuje się badaniami nad nauczaniem języka angielskiego, koncentrującymi się na integracji technologii.
13:25 CZWORKA Popołudniówa 2024_10_29-15-14-37.mp3 Karolina Kasperska opowiedziała o wielojęzykowości (Popołudniówa/Czwórka)
- Język angielski jest najbardziej używanym językiem, jeśli chodzi o język w pracy i w nauce, czyli uczymy się wielu treści, które są wyprodukowane w języku angielskim. Właśnie dlatego staje się coraz bardziej narzędziem, a nie językiem obcym i dlatego zastanawiamy się, jak on się ma do pojęcia wielojęzyczności w dzisiejszym kontekście - mówi Karolina Kasperska.
Wielokulturowość
Europa jest wielokulturowa i jest to odczuwane coraz bardziej w każdym z państw. Do integracji z ludźmi z innych kręgów kulturowych potrzebne są narzędzia do odpowiedniej komunikacji. - Nasz kraj staje się coraz bardziej wielokulturowy i musimy się uczyć tej wielokulturowości, ale spójrzmy na sytuację dzieci, które w wielu miejscach w Polsce wychowują się w wielokulturowych klasach. Dla nich to jest zupełnie inna umiejętność, której się uczą w zupełnie innych warunkach niż dorośli i inaczej do tego podchodzą. Też jeżeli pomyślimy sobie o tym, co robią poza szkołą, to na przykład grają w gry online z osobami z różnych krajów i przez to praktycznie wykorzystują umiejętności językowe, a w takiej międzynarodowej grupie chłopców grających w jakąś grę wszyscy komentują rzeczy zarówno po angielsku, jak i w swoich językach - tłumaczy ekspertka.
Zobacz też:
Sztuczna inteligencja a nauka języków
Dzięki sztucznej inteligencji bariery językowe są coraz mniejsze. Gościni czwórki zauważyła, że AI pozwala nam zaoszczędzić czas w sytuacji, w której potrzebujemy przetłumaczyć coś na szybko, jednak w nauce języków nie ma dróg na skróty. - Jeżeli chcemy nauczyć się języka trwale, to AI może pomóc, aczkolwiek nie zastąpi nauczyciela. Mamy cały szereg różnych narzędzi, które służą do rozwijania umiejętności językowych, i dobry nauczyciel powinien znać te narzędzia i umieć dostosować je do potrzeb ucznia, żeby mógł pracować sam - opowiada nauczycielka z British Council. - Dzięki sztucznej inteligencji uczeń sam przejmuję kontrolę nad procesem uczenia się i decyduje, kiedy włączy aplikację do nauki.
***
Tytuł audycji: Popołudniówa
Prowadzący: Kamil Jasieński
Gość: Karolina Kasperska (Birtish Council)
Data emisji: 29.10.2024
Godzina emisji: 15.14
gV/wmkor