Kampania "Poznajmy się", czyli walka ze stereotypami na temat Romów

Ostatnia aktualizacja: 08.08.2024 11:42
Według szacunków w Polsce mieszka 30 tys. osób pochodzenia romskiego. Ich liczba wzrosła w ostatnich latach, za sprawą inwazji Rosji na Ukrainę. Mimo to 72 proc. Polek i Polaków nie zna nikogo z tej społeczności, co sprzyja upowszechnianiu się stereotypów na ich temat. Z tymi ma walczyć, a jednocześnie przybliżyć rzeczywisty obraz społeczności oraz kultury romskiej, kampania społeczna "Poznajmy się".
Małgorzata Kołaczek i Marta Zinkiewicz
Małgorzata Kołaczek i Marta ZinkiewiczFoto: Martyna Ogonek/Polskie Radio

Romowie to jedna z czterech mniejszości etnicznych mieszkających w Polsce. Przedstawiciele tej grupy mogą mieszkać obok nas, choć nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Jak wyjaśnia Małgorzata Kołaczek, wiceprezeska Fundacji w Stronę Dialogu, często osoby ze społeczności romskiej nie wpisują się w stereotypy, jakie funkcjonują w odniesieniu do Romów. Ponadto zdarza nam się stawać w opozycji wobec tej grupy. - Czasami tak to działa, że budujemy tę opozycję "my - oni". Osoby nie wchodzą w interakcję, jeśli identyfikują daną grupę w sposób stereotypowy. Jest ten lęk, strach - tłumaczy rozmówczyni Marty Zinkiewicz.

- Szacuje się, że w każdym województwie mamy przedstawicieli i przedstawicielki społeczności romskiej. Natomiast województwa, gdzie mamy największą populację osób z tej grupy, to małopolskie, śląskie i dolnośląskie, opolskie - wymienia gościni Czwórki.

Romowie i Romki opowiadają o sobie

Kampania społeczna "Poznajmy się" stawia w centrum uwagi 6 osób ze społeczności romskiej: Krzysztofa, Lucynę, Delfina, Palomę, Dawida i Różę. Poprzez ich opowieści pokazuje, jaka społeczność romska jest naprawdę - różnorodna, dumna ze swojej kultury i tradycji, gotowa na dialog. Nie opowiada o Romkach i Romach za nich - to osoby pochodzenia romskiego mówią same o sobie, odzyskując narrację na własny temat.

- Zajmuję się tym tematem od mniej więcej 21 lat. Dyskusja zdecydowanie się zmieniła. Jeszcze pięć, dziesięć lat temu, taka kampania jak "Poznamy się" byłaby zupełnie inaczej odebrana i prawdopodobnie nie spotkałaby się z tak pozytywnym odbiorem jak teraz. Nie mówię tego gołosłownie, bo pamiętam poprzednią kampanię wizerunkową dotyczącą mniejszości romskiej i kampanię dotyczącą mniejszości w ogóle - opowiada Małgorzata Kołaczek.

Czytaj także:

Kobiecość w romskiej kulturze

- Myślenie o kobiecości romskiej obecnie się zmienia. Mówimy o zerwaniu z historycznymi narracjami, gdzie głównie kobieta była podporządkowana, marginalizowana, albo przedstawiało się ją w egzotyczny sposób. Mówimy trochę o emancypacji kobiet romskich; coraz częściej reprezentują swoją społeczność - podkreśla Sonia Styrkacz, przedstawicielka społeczności romskiej.

Gisell Czureja dodaje, że również w mediach społecznościowych ukształtowały się dwa wzory kobiety romskiej. - Pierwszy z nich jest taki stereotypowy: jakaś piękna dziewczyna, w na przykład tradycyjnej długiej sukni, jakby z taboru. Drugi to trochę hiszpańskie, latynoskie klimaty. Karnacją jesteśmy podobne do tamtych kobiet - wyjaśnia gościni Czwórki.


Posłuchaj
36:31 CZWORKA (mp3) 2024_08_07-19-10-59 (1).mp3 Kampania "Poznajmy się", czyli walka ze stereotypami na temat Romów (Girls' talk/Czwórka)

 

***

Tytuł audycji: "Girls' talk"

Prowadzi: Marta Zinkiewicz

Goście: Małgorzata Kołaczek (wiceprezeska Fundacji w Stronę Dialogu), Sonia Styrkacz i Gisell Czureja (przedstawicielki społeczności romskiej)

Data emisji: 7.08.2024

Godzina emisji: 19.10

qch/wmkor

Czytaj także

Kolektyw artystyczny "zwykła dziewczyna" - zabawa kliszami i poszukiwanie zwykłości

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2024 11:03
Czym zajmuje się "zwykła dziewczyna"? Robi warsztaty, organizuje panele dyskusyjne, kuratoruje wystawy i organizuje wydarzenia artystyczne, przy czym propaguje dziewczyńskie postawy. A także, co chyba najważniejsze, to nie jedna, a cztery osoby. Kolektyw artystyczny poprzez swoją działalność pokazuje, że zwyczajność może być tylko pozorna.
rozwiń zwiń