Co z tym WF-em? Rozmowa z nauczycielką wychowania fizycznego i psycholożką sportową

Ostatnia aktualizacja: 02.09.2024 20:52
Dla wielu młodych ludzi powrót do szkoły to stresujący okres. Zwłaszcza zajęcia z WF-u bywają dla wielu osób niekomfortowe. Jak znaleźć na nie sposób? Jakie są główne problemy na tych lekcjach? O tym rozmawiał Piotr Galus ze swoimi gościniami: Dominiką Szwed-Walkiewicz i Beatą Rolak w audycji "Rozgrzewka". 
Dla wielu młodych ludzi powrót do szkoły to stresujący okres. Zwłaszcza zajęcia z WF-u są dla wielu osób stresujące albo niekomfortowe. Jak znaleźć sposób na te zajęcia? Jakie są główne problemy na tych lekcjach? O tym Piotr Galus porozmawiał ze swoimi gościniami - Dominiką Szwed-Walkiewicz i Beatą Rolak - w audycji Rozgrzewka
Dla wielu młodych ludzi powrót do szkoły to stresujący okres. Zwłaszcza zajęcia z WF-u są dla wielu osób stresujące albo niekomfortowe. Jak znaleźć sposób na te zajęcia? Jakie są główne problemy na tych lekcjach? O tym Piotr Galus porozmawiał ze swoimi gościniami - Dominiką Szwed-Walkiewicz i Beatą Rolak - w audycji "Rozgrzewka"Foto: Shutterstock
  • Dominka Szwed-Walkiewicz jest trenerką fitnessu oraz nauczycielką WF-u w liceum. 
  • Kluczem do dobrych zajęć z WF-u jest różnorodność oraz dobór ćwiczeń, które są dla uczniów wartościowe.
  • Psycholożka sportowa Beata Rolak radzi, żeby zadbać o przyjazne środowisko, żeby nie zrazić się do sportu. 
  • Dużym problemem w szkołach są zajęcia z WF-u na początku dnia, co przeszkadza w utrzymaniu higieny. 

Początek roku szkolnego

Zaczął się kolejny rok szkolny, dla wielu osób jest to trudny okres. Często wiąże się to z nowymi miejscami, nowymi ludźmi i sytuacjami. Oprócz stresujących i trudnych przedmiotów, dla części uczniów problematyczne i czasami niekomfortowe są zajęcia z wychowania fizycznego. O tym, co zrobić, żeby WF był przyjemniejszy i pożyteczniejszy, opowiadały w audycji "Rozgrzewka" trenerka fitnessu i nauczycielka WF-u w liceum Dominika Szwed-Walkiewicz oraz psycholożka sportowa Beata Rolak. 

Inspirować postawą

WF często jest traktowany po macoszemu nawet przez nauczycieli, którzy go uczą. Właśnie to bardzo demotywuje uczniów do zaangażowania się w te zajęcia. - Myślę, że ważne dla moich uczniów jest to, że widzą, że ja żyję sportem na co dzień - tłumaczy Dominika Szwed-Walkiewicz. - Staram się ich inspirować swoją postawą. 

Dostosowanie zajęć do uczniów

Każdy z uczniów ma inne potrzeby i warto te potrzeby uszanować. Dominika Szewd-Walkiewicz wychodzi z założenia, że dobrze jest próbować dostosować zajęcia do uczniów i pomóc im znaleźć w nich coś dla siebie. - Moje zajęcia są bardzo różnorodne - mówi wuefistka. - Chcę, żeby lekcje WF-u były wartościowe, żeby był czas na rozgrzewkę, rozciąganie, wzmacnianie i czasami nawet spacer, bo najważniejsze jest to, żeby wybierać takie aktywności, które moi uczniowie są w stanie wykonać i które nie zniechęcą ich do sportu.


Posłuchaj
38:52 CZWORKA rozgrzewka - wf w szkole (mp3) 2024_09_02-16-12-25.mp3 Dla wielu młodych ludzi powrót do szkoły to stresujący okres. Zwłaszcza zajęcia z WF-u są dla wielu osób stresujące albo niekomfortowe. Jak znaleźć sposób na te zajęcia? Jakie są główne problemy na tych lekcjach? O tym Piotr Galus porozmawiał ze swoimi gościniami - Dominiką Szwed-Walkiewicz i Beatą Rolak - w audycji "Rozgrzewka" (Czwórka/Rozgrzewka)

 

- Moim zdaniem ważne, żeby uczniowie próbowali jak najwięcej różnych dyscyplin sportowych, żeby mogli potem samemu zdecydować, co jest dla nich najlepsze i sprawia im największą frajdę - podkreśla Beata Rolak. 

Przydatne lekcje

Oprócz dostosowywania się do dzieci trzeba myśleć też o tym, co jest dla nich najzdrowsze i co może im być w przyszłości potrzebne. - Chciałbym, żeby moi uczniowie mieli dobre skojarzenia z lekcji WF-u, wynieśli coś dla siebie, znali podstawy, umieli się rozgrzać, rozciągnąć czy zrobić poprawnie przysiad - opowiada trenerka fitnessu. - Zawsze im mówię, że kiedyś, jak będą chcieli zacząć chodzić na siłownię, albo po prostu zacząć ćwiczyć, to już będą wiedzieli, od czego zacząć i co robić. 



- Nie zależy mi tak bardzo na grach zespołowych, chociaż one też są ważne przez walory integracyjne, ale ważniejsze są dla mnie aktywności dobre dla ich zdrowia, czyli coś na wzmocnienie kręgosłupa i na poprawną postawę - tłumaczy.

Motywacja

Oprócz doboru ćwiczeń i dyscyplin sportowych konieczna jest odpowiednia atmosfera. - W dzisiejszych czasach motywowanie dzieciaków do aktywności fizycznej może być wyzwaniem - mówi Beata Rolak. - Najważniejsze jest to, żeby wychowanie fizyczne było przyjazne dla dzieciaków zamiast pełne presji i rywalizacji i żeby nauczyciele tworzyli atmosferę, w której każde dziecko czuję się komfortowo bez względu na swoje umiejętności.


Higiena

Dla bardzo wielu uczniów głównym problemem związanym z WF-em jest higiena po zajęciach. - Warunki w szkołach nie są idealne, kiedy np. WF jest na pierwszych lekcjach, to robi się duży problem - mówi Dominika Szwed Walkiewicz. - Dzieci wtedy niechętnie podchodzą do zajęć, bo nie chcą potem chodzić spocone na następne lekcje, a 10-minutowa przerwa to nie jest wystarczający czas, żeby się odświeżyć po zajęciach z wychowania fizycznego. 

Małe kroki

Nie tylko dla dzieci w podstawówce początek jesieni wiąże się z wprowadzaniem aktywności fizycznej do życia. - Ludziom, którzy boją się zacząć uprawiać sport, radzę zaczynać od małych kroków, np. pójść na siłownię bez zamiaru ćwiczenia, żeby się oswoić z tym miejscem i żeby pierwszy trening nie powodował stresu, że nie wiemy, co gdzie jest i do czego służy - radzi psycholożka sportowa. - Ważne, żeby się nie zniechęcić na początku. 

Zobacz też:

***

Tytuł audycji: Rozgrzewka

Prowadzi: Piotr Galus

Gość: Dominika Szwed-Walkiewicz, Beata Rolak

Data emisji: 02.09.2024

Godzina emisji: 16.05

gV/wmkor


Czytaj także

Resort sportu stawia na młodych. "Kluczowy jest system szkolenia"

Ostatnia aktualizacja: 26.07.2024 17:23
Ministerstwo sportu chce otworzyć szkoły na profesjonalny sport. - Naszym celem jest zapewnienie kolejnych dziesiątek, setek tysięcy dzieciaków oswajanych ze sportem i szkoleniami dedykowanymi poszczególnym dyscyplinom - powiedział w Polskim Radiu 24 wiceminister sportu i poseł KO Piotr Borys.
rozwiń zwiń