Monopol Facebooka. Jaka będzie przyszłość mediów społecznościowych?

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2024 22:08
W 2008 roku Facebook przebił w liczbie użytkowników pierwszą platformę social mediową, czyli MySpace, a w 2012 roku kupił Instagrama. W tym momencie możemy już mówić o pełnej dominacji Facebooka wśród platform społecznościowych - uważa Wiktor Knowski  specjalista do spraw social mediów INN Poland.
Media społecznościowe
Media społecznościoweFoto: Smile Studio AP/ Shutterstock

Facebook ma już 20 lat. Na przestrzeni tych dwóch dekad wiele się zmieniło w świecie mediów społecznościowych. 


Posłuchaj
27:51 CZWORKA Świat 4.0 2024_11_15-17-11-29.mp3 Jaka będzie przyszłość social mediów? Porozmawialiśmy o tym z Wiktorem Knowskim (Świat 4.0/Czwórka)

Ekspansja Marka Zuckerberga

Na zakupie Instagrama ekspansja Marka Zuckerberga się nie zakończyła. Facebook nie przestał się rozwijać. Po fali popularności Snapchata platforma wprowadziła tzw. stories, które było mocno zainspirowane tą platformą. - Facebook poszerza swoją grupę odbiorców przejmując młodych użytkowników Snapchata i Instagrama oraz starszych, poprzez przejęcie WhatsAppa - opowiada ekspert. 


Facebook - użytkownicy Facebook - użytkownicy

Ponad social media

Oprócz przejęcia kolejnych mediów społecznościowych Facebook zaczął rozszerzać się o inne aplikacje. Pojawiły się funkcje takie jak Facebook Marketplace, która jest odpowiedzią na Ebaya oraz Facebook Dating, która ma przejąć użytkownika Tindera i Bumble. - Mark Zuckerberg jest czujny i szybko reaguje na to, co się dzieje na rynku - tłumaczy gość Czwórki. 

Tik-Tok i Twitter (X)

Od niedawna Facebook stworzył własną alternatywę dla platformy X (dawniej Twitter), czyli Threads, które działa bezpośrednio pod Instagramem. Oprócz tego czerpie również mechanizmy z Tik-Toka. - TikTok wprowadził algorytm, który proponuje nam treści generowane przez osoby, których nie obserwujemy, ale przez twórców, którzy akurat się wybili. Ten algorytm jest bardzo chwalony, bo bardzo szybko jest w stanie wyhaczyć to, co nam się faktycznie podoba i w tym kierunku również postanowiło pójść Meta Marka Zuckerberga - mówi specjalista do spraw social mediów. 

Zobacz też:

Przyszłość social mediów

- Wydaję mi się, że rewolucje technologiczne, które widzimy teraz mogą nam zasugerować kształt mediów społecznościowych w przyszłości. Mówię przede wszystkim o sztucznej inteligencji i metaversum. 

W Metaversum Zuckerberga mielibyśmy spotykać się w ramach stworzonego przez spółkę Meta medium i spędzać tam czas, pracować i bawić się. Z kolei rola sztucznej inteligencji w rozwoju i kształtowaniu mediów społecznościowych będzie coraz większa, bo już teraz widzimy zalew treści, które są tworzone przez AI - zapowiada Wiktor Knowski. 

***

Tytuł audycji: Świat 4.0

Prowadzi: Jędrzej Rosiewicz

Gość: Wiktor Knowski

Data emisji: 15.11.2024

Godzina emisji: 17.11

gV