Nie tylko fast fashion. Współczesne wyzwania branży odzieżowej

Ostatnia aktualizacja: 08.08.2025 15:32
Według szacunków co roku powstaje ponad 100 miliardów sztuk odzieży rocznie, a jak stwierdziła Małgorzata Przewalska z Fashion Revolution Poland, liczba ta rośnie o kilkanaście procent co dwanaście miesięcy. W audycji "Must have" rozmawialiśmy o tym, jak większość marek w branży odzieżowej nie dba o etyczną produkcję i zrównoważony rozwój.
Czym jest fast fashion?
Czym jest fast fashion?Foto: Shutterstock

Fast fashion to nie tylko system szybkiej i taniej produkcji ubrań. To też podejście konsumentów do ciuchów. - Coś co mnie oburza, to ubrania na jedną okazję. Drugie urodziny dziecka i okazjonalna koszulka, której nigdy więcej nie założymy. Ostatnio w lumpeksie znalazłam koszulkę, na której był napis, że świętujemy 40 urodziny kogoś na Teneryfie - opowiedziała Małgorzata Przewalska, członkini zarządu stowarzyszenia Fashion Revolution Poland. - Bardzo łatwo daliśmy się przekonać, że plastikowe słomki to zło, a dużo trudniej nam się przekonać, że jednorazowe ubrania szkodą jeszcze bardziej - dodała.

 

Posłuchaj audycji "Must have" z Małgorzatą Przewalską


Fashion Revolution

- Fashion Revolution powstało jako ruch po katastrofie Rana Plaza. 12 lat temu w jednej z fabryk, pomimo że pracownicy zgłaszali problemy ze strukturą budynku i zauważyli pęknięcia na ścianach, nikt nie zareagował. Skutek był taki, że budynek się zawalił - wyjaśniła ekspertka. - Zginęło ponad tysiąc osób, dwa i pół tysiąca zostało rannych - podkreśliła.

Jak stwierdziła gościni Czwórki, to wydarzenie było impulsem do założenia ruchów Fashion Revolution na całym świecie; od 2014 roku działają również w Polsce. - Staramy się szerzyć informacje o tym, z czym moda tak naprawdę się wiąże - zaznaczyła Przewalska.



- Rewolucja w modzie jest możliwa, a każdy z nas może być rewolucjonistą i rewolucjonistką. Orsola de Castro, jedna ze współzałożycielek Fashion Revolution mówi, że aktem rewolucyjnym jest noszenie zacerowanych ubrań. Ona wręcz zaleca i promuje to, żeby szwy były widoczne, ponieważ jest to jasne pokazanie naszych wartości - tłumaczyła rozmówczyni Kasi Dydo.


Fast fashion jest tanie, ale nieetyczne

Choć cena na metce zadowala, jeżeli konsument nie ponosi wystarczającego kosztu ubrania, ktoś lub coś innego musi za to zapłacić. - Jeśli bluzka kosztuje 15 złotych, to jaki ułamek dostaje osoba, która ją wyprodukowała? Zestawmy to z kosztami krawcowych u siebie. Często jest podawana cena za centymetr wszycia zamka w kurtkę zimową i okazuje się, że wszycie jest równie drogie co sama kurtka - wyjaśniła ekspertka.

- Krawcowa, która pracuje tutaj, jest objęta polskim prawem, dostaje pensję zgodną z naszymi przepisami, czego nie można powiedzieć o szyciu w Bangladeszu czy też w innych krajach, w których fast fashion jest produkowane - podkreśliła Przewalska.

 


Fashion Transparency Index

Fashion Revolution publikuje coroczne badanie Fashion Transparency Index. Według raportu, zaledwie 4% marek ujawnia, ilu pracowników otrzymuje godną pensję. - Jeśli zapewnialiby godną płacę, to wiadomo że pochwaliliby się tym - stwierdziła gościni "Must have". - Aż 20% zanieczyszczenia środowiska pochodzi z branży mody i tutaj marki również w śladowych ilościach podają, co się dzieje z ich ściekami. Prawda jest taka, że to wszystko trafia do wód w Azji - dodała.


Zobacz także:


Marki odzieżowe nie chcą też przyznać, ile odzieży produkują. Według rynkowych szacunków, co roku zostaje uszyte ponad 100 miliardów sztuk odzieży, czyli mniej więcej 25 sztuk na każdą osobę żyjącą na świecie. Jednak co gorsze, według Małgorzaty Przewalskiej, liczba wyprodukowanych ciuchów z roku na rok rośnie o kilkanaście procent.

***

Tytuł audycji: "Must have"

Prowadzi: Kasia Dydo

Gościni: Małgorzata Przewalska (Fashion Revolution Poland)

Data emisji: 7.08.2025

Godzina: 19.11

kajz

Czytaj także

Metka prawdę ci powie? Ufaj sprawdzonym certyfikatom

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2024 11:33
Obecnie jeszcze producenci na metkach ubrań mogą napisać wszystko. Jednak już wkrótce wejdzie w życie nowa unijna dyrektywa, która zobowiąże ich do podawania prawdziwych, konkretnych informacji. Aleksandra Włodarczyk, autorka profilu Świadomy Konsument Mody, podkreśla, że warto ufać sprawdzonym certyfikatom, które działają już dziś - one uchronią nas i planetę. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Francja walczy z ultra fast fashion. Nowe podatki na ubrania z Chin

Ostatnia aktualizacja: 07.07.2025 13:32
W premierowym wydaniu audycji "Must have" zajrzeliśmy do Francji, która od lat próbuje walczyć z nadprodukcją odzieży i promować odpowiedzialną konsumpcję. Teraz francuski senat zagłosował za dodatkowym opodatkowaniem ubrań sprowadzonych spoza Unii Europejskiej w ramach wdrażania koncepcji zrównoważonego rozwoju w branży modowej, a także jako element pomocy dla lokalnego rynku.
rozwiń zwiń