Spotkania będą miały formę warsztatów/konwersatoriów, podczas których uczestnicy zapoznają się z wybranymi filmami, ich podłożem kulturowym i społecznym, które dla danej dekady, danego pokolenia były ważnymi, kultowymi.
W zajęciach uczestniczyć mogą grupy w podobnym przedziale wiekowym (np. gimnazjaliści, licealiści, seniorzy), jak i wielopokoleniowe. Warsztaty będą organizowane w partnerstwie ze szkołami ponadpostawowymi, ale także z Uniwersytetami Trzeciego Wieku czy ośrodkami kultury prowadzącymi działalność z zakresu edukacji filmowej.
„Filmowe dekady” prowadzone będą przez lokalnych animatorów w oparciu o specjalistyczne materiały edukacyjne (analizy, omówienia filmów itp.), przygotowane i opracowane przez grono profesjonalistów: pracowników naukowych, pracowników instytucji kultury oraz edukatorów filmowych z ośrodków w całym kraju.
Zestaw tytułów zaproponowanych do wykorzystania w ramach cyklu:
Lata 40.
„Złodzieje rowerów”, reż. Vittorio De Sica
„Zakazane piosenki”, reż. Leonard Buczkowski
„Sokół maltański”, reż. John Huston
Lata 50.
„Siódma pieczęć”, reż. Ingmar Bergman
„Ostatni dzień lata”, reż. Tadeusz Konwicki
„La strada”, reż. Federico Fellini
Lata 60.
„Do utraty tchu”, reż. Jean-Luc Godard
„Rysopis”, reż. Jerzy Skolimowski
„Easy Rider”, reż. Dennis Hopper
Lata 70.
„Lot nad kukułczym gniazdem”, reż. Milos Forman
„Człowiek z marmuru”, reż. Andrzej Wajda
„Gwiezdne wojny. Epizod IV”, reż. George Lucas
Lata 80.
„Przypadek”, reż. Krzysztof Kieślowski
„Łowca androidów”, reż. Ridley Scott
„Dawno temu w Ameryce”, reż. Sergio Leone
Lata 90.
„Matrix”, reż. L. i A. Wachowscy
„Rozmowy kontrolowane”, reż. Sylwester Chęciński
„Pulp Fiction”, reż. Quentin Tarantino
XXI w.
„To nie jest kraj dla starych ludzi”, reż. Bracia Coen
„Dzień świra”, reż. Marek Koterski
„Skóra, w której żyję”, reż. Pedro Almodovar
Powyższe materiały będą udostępnione poprzez www.edukacjafilmowa.pl tak, aby mogły z nich korzystać wszystkie osoby zainteresowane filmem.
CELEM PROJEKTU jest umożliwienie jego uczestnikom nabycia wiedzy i umiejętności filmowych. Kolejnym celem jest rozwijanie kreatywności, dzięki wykorzystaniu innowacyjnych i aktywizujących form oraz metod pracy. Projekt da młodzieży wgląd w kulturę filmową bliską dorosłym, natomiast generacjom ludzi dojrzałych przybliży filmy i treści obecne w kinie oglądanym przez młodych. Uczestnicy projektu będą mogli także przedyskutować problemy ważne dla ich pokolenia oraz uniwersalne. Projekt ten, to także okazja do pokazania innym przestrzeni społecznej filmowych „małych ojczyzn".
Mając na uwadze fakt, że poprzez zabawę i osobiste doświadczenie uczymy się najszybciej, przygotujemy interaktywną grę komputerową, platformową, zatytułowaną „MÓJ PIERWSZY FILM”. Miejscem akcji gry będzie plan filmowy, zaś gracz wcieli się w rolę jej bohatera – kinomana. Gra przygotowywana będzie przez 2014 r., udostępniona zostanie uczestnikom we wrześniu 2015 r. „FILMOWA MAPA POKOLEŃ”, to ogólnopolski projekt realizowany w 2014 i 2015 r. ze środków pozostających w dyspozycji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Wydarzenie pod Patronatem Czwórki.
(źr. Czwórka / materiały prasowe)