Prześwietlono czaszkę nowo odkrytego praczłowieka

Ostatnia aktualizacja: 19.04.2010 11:00
Australopithecus sediba to nieznany wcześniej gatunek; jego szczątki odkryto w południowej Afryce.

Fizycy z Grenoble we Francji prześwietlili czaszkę odkrytego niedawno w południowej Afryce hominida, Australopithecus sediba. Dzięki zdjęciom o wysokiej rozdzielczości i dużym kontraście, które wykonano w promieniach Rentgena, można było uzyskać niezwykle dokładny, trójwymiarowy obraz wnętrza czaszki.

W Republice Południowej Afryki odkryto dwa znakomicie zachowane szkielety kobiety i chłopca sprzed prawie dwóch milionów lat. Zdaniem naukowców, należały one do nieznanego wcześniej gatunku australopiteków, zarazem jednak posiadały wiele wspólnych cech anatomicznych z najstarszymi przedstawicielami rodzaju Homo.

Nowy gatunek nazwano Australopithecus sediba, a jego naukowy opis opublikowano w jednym z ostatnich numerów tygodnika "Science". Do dalszych analiz znaleziska zastosowano najnowocześniejszą technologię. W laboratorium Europejskiego Centrum Promieniowania Synchrotronowego w Grenoble pod Paryżem przeprowadzono szczegółowe prześwietlenie czaszki chłopca sprzed dwóch milionów lat.

Naukowcy chcą ustalić, ile lat miał chłopiec, kiedy zginął. "Chcemy znać rzeczywisty wiek w czasie śmieci. Nie chodzi nam o wiek rozwojowy, ani współczesny ekwiwalent wieku chłopca. Pragniemy ustalić, w jaki sposób, podczas ewolucji hominidów, bieg życia zwalniał, od szybkiego u małp człekokształtnych, po powolny rozwój u ludzi współczesnych" – wyjaśnia Paul Tafforeau z ośrodka w Grenoble.

PAP/ŁSz

Tajemnicze szkielety z Peru

Ostatnia aktualizacja: 19.09.2008 12:09
Archeolodzy odkryli kolejne szczątki nieopodal Machu Picchu.

"ND": odnaleziono szczątki Polaków?

Ostatnia aktualizacja: 26.03.2010 06:42
Fragmenty ludzkich szczątków odkryte w Grodnie podczas prac ziemnych mogą należeć do polskich żołnierzy broniących miasta w 1939 roku.

Jak działa mózg... samolotu?

Ostatnia aktualizacja: 08.06.2010 11:55
Z działaniem pokładowego komputera w samolocie można było się zapoznać na 14. Pikniku Naukowym.