Supermoce Zetek to otwartość na zmiany, elastyczność i kreatywność

Ostatnia aktualizacja: 11.07.2025 11:02
O pokoleniu Z mówi się, że jest roszczeniowe, skoncentrowane na sobie, zdominowane przez technologie. Nazywa się ich "płatkami śniegu". Raport "Mapa aspiracji młodych. Co motywuje pokolenie Z" wskazuje na ich supermoce. 
Pokolenie Z podchodzi do życia nieco inaczej niż starsze generacje, ale mają swoje supermoce
Pokolenie Z podchodzi do życia nieco inaczej niż starsze generacje, ale mają swoje supermoceFoto: Shutterstock

Pokolenie Z to aktualnie najmłodsze pokolenie dorosłych, zalicza się do niego osoby urodzone po 1995 roku (do 2010). Mimo niewielu lat, które mają na karku, Zetki już obrosły stereotypami - mówi się, że są roszczeniowi, zapatrzeni w siebie, niewspółpracujący i niezdolni stawać oko w oko z przeciwnościami losu. Trzeba jednak pamiętać: nie ma jednego "typowego Zetki". Są za to konkretni ludzie, których napędzają zupełnie różne rzeczy.

Czym Zetki różnią się od starszych pokoleń?

Z pewnością trzeba przyznać, że ich podejście do życia różni się od tego cechującego starsze pokolenia. Z raportu "Mapa aspiracji młodych. Co motywuje pokolenie Z" wynika, że młodzi wyposażeni są też w supermoce. Analitycy, wykorzystując narzędzie psychometryczne Reiss Motivation Profile® (RMP), wzięli pod uwagę 16 uniwersalnych motywatorów wewnętrznych. Wykazano różnice w aż 9 z 16 potrzeb:

  • Jedzenie - nie tylko jedzą żeby, żyć, ale też żyją, aby jeść. Jedzenie traktują jako ważne doznanie życiowe. Ta potrzeba traktowana jest jednak szerzej - określając Zetki mianem głodnych, powinniśmy myśleć o nich jako o "głodnych przeżyć i doznań".
  • Uznanie - potrzebują większej akceptacji i pozytywnej oceny od bliskich i środowiska
  • Spokój - jest szczególnie ważny dla młodych kobiet, szukają stabilności i przewidywalności 
  • Niezależność - tę mocno cenią młodzi mężczyźni - dążą do samodzielności
  • Honor - zetki przywiązują mniejszą uwagę do tradycyjnych zasad - stawiają na elastyczność i kreatywność. Potrzebują widzieć sens w działaniu, a nie bezrefleksyjne poddanie się regułom. 
  • Kontakty społeczne - wolą mieć mniejsze grono dobrych, sprawdzonych znajomych, niż wielkie towarzyskie sieci. Cenią prywatność i dystans
  • Idealizm - stawiają na rozwój osobisty, są bardziej pragmatyczni
  • Rodzina - nie dążą do szybkiego zakładania rodzin, choć cenią wsparcie rodziców 
  • Władza - ich ambicje rzadziej koncentrują się na karierze i przywództwie, a bardziej na realizacji zadań i skutecznym działaniu.

Zobacz także:

Supermoce Zetek

"Mapa aspiracji młodych" wskazuje na mocne cechy najmłodszych dorosłych. To:

  • otwartość na zmiany
  • elastyczność
  • kreatywność

Są to atuty, które można wykorzystać np. w miejscu pracy. - Zrozumienie potrzeb młodych ludzi to klucz do ich zaangażowania i sukcesu w zróżnicowanych zespołach. Ich supermoce mogą być ogromnym atutem dla pracodawców, którzy potrafią je dostrzec i wykorzystać, ale mogą też stać się ich siłą napędową przy wchodzeniu na rynek z własnymi pomysłami biznesowymi - zauważa Anna Bichta, prezeska Fundacji THINK!.

Czytaj też:

Wykorzystując supermoce Zetek warto patrzeć również na ich potrzeby - tworzyć środowiska otwarte na eksperymentowanie i innowacje. Eksperci wskazują, że starsze pokolenia, wykazując się otwartością na zmiany, wspólnie z młodymi mogą wypracować efektywną, a nawet efektowną, współpracę międzypokoleniową.

W Czwórce też zwracamy się w stronę pokolenia Z, doceniając ich atuty, widząc kreatywność i innowacyjność. Posłuchaj audycji "Pokój Marty", w której transmitowaliśmy spotkanie z "Pokoju na lato" z cyklu "Mity, w które uwierzyliśmy". Justyna Dżbik-Kluge i jej goście zmierzyli się ze stereotypowym hasłem "młody i głupi". 



Badanie "Mapa aspiracji młodych" zostało zrealizowane przez RMP Polska Instytut Durkalskiego Sp. z o.o. oraz Fundację Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think! w partnerstwie merytorycznym z Fundacją Citi Handlowy im. L. Kronenberga dzięki środkom finansowym Citi Foundation.

***

pj/źr. Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!

Czytaj także

Pokolenie Z. Jak ważna jest ochrona środowiska i zielone umiejętności w miejscu pracy?

Ostatnia aktualizacja: 27.05.2024 13:10
Niedawno światło dzienne ujrzał raport "Pokolenie Z a zielone umiejętności". Wynika z niego m.in., że dla przedstawicieli młodego pokolenia ważne są wartości proekologiczne także w miejscu pracy.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Atmosfera w firmie i zdrowie psychiczne. Tak Zetki szukają pracy

Ostatnia aktualizacja: 27.06.2024 16:00
Na rynku pracy rządzi pracownik. I stawia wymagania. - Jeśli chodzi o Zetki, dla nich ważna jest atmosfera w firmie i troska o zdrowie psychiczne - mówi Anna Kaniewska, eksperta rynku pracy Randstad.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Otwarte studio Czwórki: Dlaczego Gen Z nie chce dorosnąć? Dorosłość jest przereklamowana?

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2025 20:00
W świecie, w którym trzydziestolatkowie mieszkają z rodzicami, a nastolatkowie prowadzą firmy i kampanie społeczne, pojęcie dojrzałości wymyka się definicjom. Czy dojrzałość to stan ducha, obowiązek, a może tylko społeczna umowa? Co o niej świadczy? Kogo można określić mianem dojrzałego? Czym dojrzałość różni się od dorosłości?
rozwiń zwiń