Podobno wcale nie jest nie jest ciężko zostać np. motorniczym w tramwaju – wystarczy 30 godzin nauki. Trudniej jest zdobyć uprawnienia kierowcy autobusu – to wymaga już 280 godzin nauki w części teoretycznej. Sprawa ma się jednak najgorzej w przypadku tych, którzy marzą, by prowadzić kolejkę metra. – Wymagamy wykształcenia z dyplomem technika, bądź dyplomem technika elektronika – mówi Anna Bartel, Metro Warszawskie. – Wymagany jest także bardzo dobry stan zdrowia, szczególnie ważny jest wzrok. Liczą się też predyspozycje psychologiczne, a ze względu na specyfikę pracy ważne jest, by kandydat mieszkał w Warszawie, bądź okolicach.
Ci, którym uda się przebrnąć przez pierwszy etap rekrutacji muszą przejść „wstępny casting”. – Dopiero po nim firma kieruje na dość szczegółowe badania lekarskie, z badaniami psychotechnicznymi włącznie – Tomasz Kołodziejski, maszynista i instruktor ze stołecznego metra.
Dopiero potem dany kandydat zostaje zatrudniony na stanowisku… stażysty. Wówczas zaczynają się szkolenia. Kurs trwa 6-7 miesięcy. – Zaczyna się od nauki, podobnie jak w szkole – mówi Kołodziejski. – Siedzi się w ławce a wykładowca opowiada z czego składa się pociąg i jak działa.
Potem jeszcze kurs praktyczny i kolejne 3 miesiące stażu, zakończone państwowymi egzaminami teoretycznymi i praktycznymi.
Cały cykl trwa tak długo, że rekrutacja na prowadzących metro na drugiej, budowanej dopiero linii, już się rozpoczęła.
Więcej na ten temat, a także m. in. o tym, dlaczego maszynista metra nie musi mieć ważnego prawa jazdy i jak wygląda jego zwykły dzień dowiesz się, słuchając całego materiału Katarzyny Węsierskiej w audycji "Pod lupą".
(kd)