Polska rozdysponowała już 71,6 proc. unijnych pieniędzy na lata 2007-2013.
Jak mówiła przed podpisaniem umowy na unijne dofinansowanie budowy metra minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska, to czwarty co do wielkości projekt, który ma otrzymać dofinansowanie europejskie. "To inwestycja porównywalna z budowaniem odcinków autostrad" - zaznaczyła.
Koszt całej inwestycji wynosi 5,92 mld zł. Miasto przeznaczy unijne pieniądze na dofinansowanie projektu, prac przygotowawczych i budowy centralnego odcinka II linii metra - od stacji Rondo Daszyńskiego do stacji Dworzec Wileński. Poza tym, z tych środków mają być finansowane prace projektowe dotyczące kolejnych odcinków tej linii, czyli na Bemowo i Bródno. Pieniądze te pójdą także na przebudowę infrastruktury stacji technicznej na Kabatach oraz zaprojektowanie 4 stacji na odcinku zachodnim w kierunku Bemowa i 3 stacji na Pradze. Dofinansowany ma być też zakup 35 nowych pociągów, które mają jeździć na obu liniach metra.
Inne duże inwestycje infrastrukturalne, które otrzymały w tym roku unijne dofinansowanie, to m.in. budowa autostrady A-4 na odcinku Rzeszów - Korczowa czy modernizacja linii kolejowej E 30 między Krakowem a Rzeszowem. Koszt budowy autostrady to 4 mld 754,83 mln zł, czego UE dołoży 1 mld 200 mln zł, natomiast modernizacja linii będzie kosztować 4 mld 672,08 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniesie 2 mld 181,02 mln zł.
ab