Zapewne każdy intuicyjnie wie, że dzieci nie powinny oglądać filmów z brutalnymi scenami, ani też grać w gry komputerowe oparte na przemocy. Okazuje się, że najnowsze badania naukowe potwierdzają nasze przeczucia.
W zeszłym miesiącu na konferencji zorganizowanej przez Centrum Badania Przemocy na Uniwersytecie Stanowym w Iowa, zaprezentowano wyniki dowodzące, iż dzieci, które grają w brutalne gry komputerowe wykazują zwiększone prawdopodobieństwo zachowań agresywnych. Największy wzrost agresji widoczny był u dzieci, które przed komputerem spędzały bardzo dużo czasu. Wyniki te oparte są na analizie ponad 1200 japońskich nastolatków w wieku od 12 do 18 lat.
Wcześniej podobne badania przeprowadzono na grupie 364 amerykańskich dzieci w wieku od 9 do 12 lat i uzyskano zbliżone wyniki. Co ciekawe, amerykańskie i japońskie badania pozwoliły na porównanie reakcji dzieci pochodzących z dwóch grup kulturowych. Kultura amerykańska jest bardzo odmienna od japońskiej i w przeciwieństwie do USA, w Japonii ogólny poziom agresji w społeczeństwie jest znacząco niższy. Mimo tego wpływ agresywnych gier na zachowania dzieci był podobny. W Polsce podobne badania przeprowadziła prof. Maria Braun-Gałkowska z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w Lublinie, a wyniki jej analizy w pełni zgadzają się z obserwacjami naukowców amerykańskich i japońskich. Jak widać, wzrost agresywnych zachowań pod wpływem gier opartych na przemocy nie zależy od tego, w jakiej kulturze dorastamy.
Należy sobie jednak zdawać sprawę, że brutalne gry komputerowe nie zmieniają od razu dziecka w szkolnego gangstera biegającego po szkolnych korytarzach z bronią. Gry te powodują, że dzieci stają się podejrzliwe względem innych i reagują agresywnie w sytuacji konfliktowej. Co więcej, pozwalają one postrzegać agresję jako zachowanie akceptowalne. W praktyce, kiedy dziecko przypadkowo wpada na kolegę lub koleżankę na szkolnym korytarzu, odbiera taką sytuację jako wrogą i reaguje zachowaniem agresywnym. Gry komputerowe oparte na przemocy nie są jedynym czynnikiem wpływającym na rozwój agresywnych postaw u dzieci. Dzieci także spotykają się z przemocą w telewizji, kinie oraz w czasopismach. Jednak gry komputerowe mogą wywołać więcej szkody, ponieważ dzieci nie tylko oglądają przemoc, ale także aktywnie ją stosują identyfikując się z postacią agresora w grze. Niestety, wydaje się, że większość gier na obecnym rynku opartych jest w mniejszym lub większym stopniu na przemocy.
Robiąc więc dziecku prezent być może warto zapytać sprzedawcę o treść gry. Badania te zostały przeprowadzone w grupie dzieci, gdyż to one są najbardziej podatne na wpływ otoczenia, ale nie zapominajmy, że dotyczy to także dorosłych.
Monika Klejman
źródło: Science Daily
Ilustracja: kadr z Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 2, źr. Wikipedia.