Studia z projektowania gier ruszą w lutym 2009 roku w Krakowie. Powstaje też Europejskie Centrum Gier przy udziale uczelni: AGH i UJ oraz firm z branży.
Polska Dolina Gier
Przedsięwzięcie koordynuje Krakowski Park Technologiczny Sp. z o.o. Powstały klaster technologiczny o nazwie European Game Center/ Europejskie Centrum Gier (EGC) ma charakter otwarty i mogą do niego przystępować firmy z całego świata. Chęć współpracy zgłosił już m.in. Microsoft. Projektowi patronują dwa ministerstwa: Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Czy uda się stworzyć w Krakowie Dolinę Gier na wzór Doliny Krzemowej w USA? Na pewno cele są ambitne: wykształcenie i zatrzymanie w kraju zdolnych programistów i artystów, a także przyciągnięcie do Polski wiodących producentów oraz dystrybutorów gier multimedialnych. Do otwierania w naszym kraju studiów deweloperskich i outsourcingowych ma skusić inwestorów profesjonalna infrastruktura.
I tak do końca 2009 r. powstanie w Krakowie studio animacji, motion capture i produkcji dźwiękowej z salami do postsynchronów i post-processingu dźwięku. Całe to oprzyrządowanie najprawdopodobniej zostanie zainstalowane wewnątrz dużej wieży nieczynnego generatora van der Graafa w Instytucie Fizyki UJ przy ul. Reymonta.
Narodził się też projekt stworzenia zaawansowanego silnika do gier wideo, który będzie w przyszłości wizytówką EGC. Pracować będą nad nim wspólnie naukowcy i pracownicy firm informatycznych.
Na zorganizowanie Europejskiego Centrum Gier potrzeba ok. 10 mln zł. Inicjatorzy przedsięwzięcia starają się o pozyskanie tych pieniędzy z funduszy UE w ramach programu „Innowacyjna gospodarka”. Projekt EGC będzie intensywnie promowany w trakcie jednej z najważniejszych europejskich imprez w branży technologii elektronicznej rozrywki, Games Connections w Loyonie, w listopadzie 2008 r.
Studia dla twórców gier
W Polsce nie brakuje zdolnych programistów i utalentowanych artystów multimedialnych, ale nie było dotąd specjalnych studiów z dziedziny projektowania gier. Szlak próbowały przecierać m.in. Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych w Warszawie oraz Politechnika Łódzka. Przyszła jednak pora na projekt o dużo większym rozmachu, Europejską Akademię Gier (European Games Academy) z siedzibą w Krakowie. Chcą ją wspólnie powołać Akademia Górniczo-Hutnicza, Uniwersytet Jagielloński oraz krakowski producent gier wideo Nibris.
16 lutego 2009 r. w Krakowie uruchomione zostaną międzyuczelniane studia podyplomowe dla stu słuchaczy. Będą podzielone na trzy niezależne moduły: projektowanie gier (w tym także tworzenie ich scenariuszy), programowanie gier oraz tworzenie assetów audiowizualnych. Tego rodzaju dokształcanie jest przewidziane dla osób, które posiadają co najmniej licencjat lub zaliczone pierwsze trzy lata studiów jednolitych magisterskich w dziedzinach pokrewnych dla odpowiedniego modułu.
Studenci modułu „Projektowanie gier” zdobędą wiedzę i umiejętności Game Designera (głównego projektanta gry, który jest odpowiednikiem reżysera w filmie). Moduł „Programowanie gier” jest z kolei przeznaczony dla utalentowanych programistów i informatyków, którzy chcą zdobyć specjalistyczną wiedzę z dziedziny programowania gier komputerowych. Trzeci moduł „Tworzenie assetów do gier” jest dla osób artystycznie uzdolnionych, które chcą nauczyć się tworzenia tzw. assetów czyli materiałów graficznych, dźwięków, muzyki i animacji, używanych zarówno w produkcji gier komputerowych, jak i w animacji komputerowej.
W przyszłości, być może już jesienią 2010 r., planowane jest także uruchomienie studiów licencjackich i magisterskich z projektowania gier.
Wzorcami przy tworzeniu Europejskiej Akademii Gier były: studia Video Game Production and Design na National University w Dolinie Krzemowej i Massachusettes Institute of Technology oraz model kształcenia z zakresu Interaction Design na Royal College of Art.
Cały świat gra
Dlaczego warto inwestować w sektor rozrywki elektronicznej? Dlaczego warto zostać projektantem gier wideo?
Przede wszystkim dlatego, że gry wideo są obecnie najdynamiczniej rozwijającą się dziedziną rozrywki i ważnym zjawiskiem światowej kultury. Wg raportu Entertainment Software Association (2008) sprzedaż gier wideo w ciągu ostatnich 10 lat wzrosła trzykrotnie, a proporcje płci graczy przedstawiają się następująco: 60/40 proc., odpowiednio mężczyźni i kobiety. Natomiast według szacunków koncernu Activision europejski rynek gier jest w tej chwili nawet nieco większy niż rynek amerykański – 10,4 mld contra 10,1 mld dolarów. Firma PricewaterhouseCoopers, prognozuje w raporcie „Global Entertainment and Media Outlook: 2008-2012”, że w latach 2007 - 2012 wartość światowego rynku gier wideo zwiększy się z 41,9 do 68,3 miliarda dolarów i będzie rosła co roku o ok. 10 proc.
Gry stały się nowym medium, odgrywającym rolę społeczną podobną do telewizji, kina czy literatury. Nic dziwnego zatem, że pojawiła się nowa dziedzina wiedzy humanistycznej, tzw. ludologia czyli teoria i badania gier. Nową naukę nazwał w 1999 r. ludologią Gonzalo Frasca, od tytułu słynnej książki „Homo ludens” Johana Huizingi. Studia nad grami wideo i grami komputerowymi prowadzą coraz liczniejsi badacze z Europy Zachodniej, USA i Japonii. W XXI w. regularnie odbywają się konferencje z zakresu Digital Art(s) and Culture. Polskich ludologów (a jest ich prawie stu) zrzesza Polskie Towarzystwo Badania Gier z siedzibą w Poznaniu.
Jak pisze Jesper Juul, badacz gier i twórca bloga ludologicznego (http://www.jesperjuul.net/ludologist/): „Gry mają element formalny, ale muszą być zabawne. Zabawa nie jest formalnie zdefiniowana, a to oznacza, że tworzenie formalnej struktury, jaką jest gra, nie jest same w sobie procesem formalnym. Obejmuje raczej wybory estetyczne, intuicje i tak dalej, ponieważ wszystko jest istotne dla doświadczenia gracza. Tworzenie gry angażuje wszystkie zmysły.” Podsumowując - tworzenie gier jest fascynujące, może nawet bardziej niż sama gra.
Polskie sukcesy
Producentów gier, i w Polsce, i na świecie brakuje. A Polska ma potencjał, aby stać się ważnym graczem na rynku elektronicznej rozrywki. Stworzone przez Polaków gry: „Painkiller” (People Can Fly), „Chrome” (Techland), „Earth 2150” ( Reality Pump) oraz „Terrorist Takedown” (City Interactive) są sprzedawane z powodzeniem na całym świecie.
Bezapelacyjnie największy sukces międzynarodowy odniósł jednak „Wiedźmin/The Witcher”(CD Projekt Red) - fabularna komputerowa gra akcji, osadzona w świecie opowieści Andrzeja Sapkowskiego. W tworzeniu gry brał udział Tomasz Bagiński, laureat Oscara za film animowany „Katedra”. Jej premiera odbyła się 26 października 2007 r. w Europie i kilka dni później w Stanach Zjednoczonych. Została wydana w 15 wersjach językowych i jest to pierwsza polska gra o takim zasięgu. W ciągu trzech miesięcy od ukazania się kupiło ją 600 tys. osób. „Wiedźmin” otrzymał kilkadziesiąt nagród i wyróżnień, m.in. od prestiżowych serwisów Gamespot, IGN i GameSpy. Szef studia CD Projekt Red, Michał Kiciński tak komentuje ten sukces: „Wiedźmin to dopiero nasz debiut i wierzymy, że możemy osiągnąć jeszcze więcej, że dopiero zaczynamy rozwijać skrzydła.”
Ambicją studia CD Projekt RED z Warszawy, powstałego w 2002 r., jest osiągnięcie statusu jednego z czołowych twórców gier RPG na świecie. W tej firmie oraz w City Interactive (Warszawa), People Can Fly (Warszawa), Reality Pump (Kraków), Techland (Ostrów Wielkopolski), Flying Fish Works (Bydgoszcz) czy Nicolas Games Intoxicate (Dąbrowa Górnicza) są stale poszukiwani utalentowani projektanci gier, producenci i animatorzy 3D.
Agnieszka Labisko
Obejrzyj filmy:
Polska gra „Wiedźmin”, która odniosła międzynarodowy sukces – kulisy produkcji:
„Wiedźmin”- pokaz efektów graficznych na E3 Technology Show 2006: