Nauka

Niebezpieczne gry komputerowe

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2009 10:07
Badania potwierdzają negatywny wpływ agresywnych gier.

Zapewne każdy intuicyjnie wie, że dzieci nie powinny oglądać filmów z brutalnymi scenami, ani też grać w gry komputerowe oparte na przemocy. Okazuje się, że najnowsze badania naukowe potwierdzają nasze przeczucia.

W zeszłym miesiącu na konferencji zorganizowanej przez Centrum Badania Przemocy na Uniwersytecie Stanowym w Iowa, zaprezentowano wyniki dowodzące, iż dzieci, które grają w brutalne gry komputerowe wykazują zwiększone prawdopodobieństwo zachowań agresywnych. Największy wzrost agresji widoczny był u dzieci, które przed komputerem spędzały bardzo dużo czasu. Wyniki te oparte są na analizie ponad 1200 japońskich nastolatków w wieku od 12 do 18 lat.

Wcześniej podobne badania przeprowadzono na grupie 364 amerykańskich dzieci w wieku od 9 do 12 lat i uzyskano zbliżone wyniki. Co ciekawe, amerykańskie i japońskie badania pozwoliły na porównanie reakcji dzieci pochodzących z dwóch grup kulturowych. Kultura amerykańska jest bardzo odmienna od japońskiej i w przeciwieństwie do USA, w Japonii ogólny poziom agresji w społeczeństwie jest znacząco niższy. Mimo tego wpływ agresywnych gier na zachowania dzieci był podobny. W Polsce podobne badania przeprowadziła prof. Maria Braun-Gałkowska z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w Lublinie, a wyniki jej analizy w pełni zgadzają się z obserwacjami naukowców amerykańskich i japońskich. Jak widać, wzrost agresywnych zachowań pod wpływem gier opartych na przemocy nie zależy od tego, w jakiej kulturze dorastamy.

Należy sobie jednak zdawać sprawę, że brutalne gry komputerowe nie zmieniają od razu dziecka w szkolnego gangstera biegającego po szkolnych korytarzach z bronią. Gry te powodują, że dzieci stają się podejrzliwe względem innych i reagują agresywnie w sytuacji konfliktowej. Co więcej, pozwalają one postrzegać agresję jako zachowanie akceptowalne. W praktyce, kiedy dziecko przypadkowo wpada na kolegę lub koleżankę na szkolnym korytarzu, odbiera taką sytuację jako wrogą i reaguje zachowaniem agresywnym. Gry komputerowe oparte na przemocy nie są jedynym czynnikiem wpływającym na rozwój agresywnych postaw u dzieci. Dzieci także spotykają się z przemocą w telewizji, kinie oraz w czasopismach. Jednak gry komputerowe mogą wywołać więcej szkody, ponieważ dzieci nie tylko oglądają przemoc, ale także aktywnie ją stosują identyfikując się z postacią agresora w grze. Niestety, wydaje się, że większość gier na obecnym rynku opartych jest w mniejszym lub większym stopniu na przemocy.
Robiąc więc dziecku prezent być może warto zapytać sprzedawcę o treść gry. Badania te zostały przeprowadzone w grupie dzieci, gdyż to one są najbardziej podatne na wpływ otoczenia, ale nie zapominajmy, że dotyczy to także dorosłych.

Monika Klejman

źródło: Science Daily 

Ilustracja: kadr z Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 2, źr. Wikipedia.

Czytaj także

Ślub remedium na depresję

Ostatnia aktualizacja: 29.06.2008 12:24
Ludzie, którzy szukają sposobu na depresję zyskali nowe metody radzenia sobie z nią. Wyjściem jest małżeństwo.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nauka przyszłością Europy

Ostatnia aktualizacja: 12.05.2008 10:14
Europejski Instytut Innowacji i Technologii to flagowy projekt Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dla tych, co chcą tworzyć gry

Ostatnia aktualizacja: 29.07.2008 15:11
Studia z projektowania gier ruszą w lutym 2009 r. w Krakowie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Test gier: Battlefield Heroes

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2009 23:55
Audycja Polskiego Radia Euro.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Międzynarodowy żeński turniej Counter-Strike

Ostatnia aktualizacja: 13.08.2009 14:36
Materiał Polskiego Radia Euro.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Głębsze znaczenie emotikonów

Ostatnia aktualizacja: 19.08.2009 11:45
Ludzie z różnych kultur inaczej odczytują mimikę twarzy.
rozwiń zwiń