Polskie Radio
Section05

gra

Powrót Cyberpunka. Czy to wizja świata w którym będziemy żyć?

 - Filmy takie jak np."13 piętro", "Matrix", "Terminator", "Kosiarz umysłów", były wyraźnie zainspirowane pop kulturą cyberpunkową - powiedzieli w Polskim Radiu 24: Jerzy Rzymowski, redaktor naczelny "Nowej Fantastyki", Michał Wiśniewski, sekretarz redakcji tego pisma, związany także z serwisem Gram.pl i Paweł Hekman, dziennikarz technologiczny, dziś reprezentujący studio True Games Syndicate.
Zobacz więcej na temat:  PolskieRadio 24 internet komputer gaming

Książka na podstawie gry. Czy to może się udać?

- Nie chcieliśmy, aby powstała zwykła książka o grze - mówi Jakub Stokalski, projektant gry Frostpunk. Nie można zaprzeczyć, że wpływ gier na współczesną kulturę jest z roku na rok coraz bardziej widoczny. Jednym z przejawów ich rosnącego potencjału jest książka "Frostpunk. Antologia", osadzona w świecie przedstawionym we wspomnianej grze wideo. O relacji gier i literatury Alicja Michalska rozmawiała ze swoimi gośćmi w audycji "Ferment kulturalny".
Zobacz więcej na temat:  Czwórka Alicja Michalska gry gry komputerowe KSIĄŻKA książki KULTURA literatura Jakub Stokalski Jakub Nowak Robert M. Wegner

PR24 Nowa książka o grach. "Postanowiliśmy wcisnąć się w niszę"

- Ta książka jest analizą napięć pomiędzy radością z rozgrywki a doświadczeniem narracyjnym i tego, że te rzeczy wcale nie stoją ze sobą w sprzeczności. Także napięć gier jako elementów kultury, a zarazem produktów komercyjnych - mówiła w Polskim Radiu 24 Marta Fijak, która wraz z Arturem Ganszyńcem jest autorką książki "Jak i dlaczego tworzymy gry".
Zobacz więcej na temat:  Polskie Radio 24 gry wideo

Gry RPG. "Chodzi o wspólne opowiadanie historii"

W 1974 swoją premierę miało "Dungeons & Dragons" Gary’ego Gygaxa i Dave’a Arnesona - pierwsza wydana klasyczna gra role playing (RPG) przenosząca graczy do krain fantasy. O grach role playing, o ich rozwoju, opowiedzieli goście Polskiego Radia 24: Paweł Domownik ze stowarzyszenia Awangarda, Jerzy Rzymowski - redaktor naczelny "Nowej Fantastyki", Michał Zdancewicz - dziennikarz magazynu "Pixel".
Zobacz więcej na temat:  Polskie Radio 24 fantasy fantastyka gry gry planszowe społeczeństwo

Wynalazek węgierskiego architekta podbija świat. Fenomen kostki Rubika

Ernő Rubik to węgierski architekt i rzeźbiarz, który w 1974 wynalazł kostkę nazwaną jego nazwiskiem. Jego wynalazek szybko stał się popularny na całym świecie. Dzisiaj pasjonaci kostki mogą mierzyć się m.in. w mistrzostwach świata. Co stoi za popularnością kostki Rubika? Na to pytanie starał się odpowiedzieć w "Czterech porach roku" Grzegorz Łuczyna z Polskiego Stowarzyszenia Speedcubingu.
Zobacz więcej na temat:  kostka Rubika zawody Agnieszka Kunikowska społeczeństwo rozrywka

Ksawery Tartakower. "W szachach moralne zwycięstwa się nie liczą"

Talent do gry w szachy łączył z zamiłowaniem do aforyzmów. Mawiał: "wygrać jest łatwo, trudno jest przegrać" i dodawał, że "zdarzają się nieudane zwycięstwa i wielkie przegrane". Jako jeden z największych szachowych mistrzów w przedwojennej Polsce na pewno wiedział, co mówi.
Zobacz więcej na temat:  szachy Żydzi Francja olimpiada rozrywka gry gry planszowe Rosja Austria I wojna światowa II wojna światowa historia Polski HISTORIA Dwudziestolecie międzywojenne Wiedeń Paryż Warszawa

Gry planszowe wracają do łask. Skąd się bierze wzrost ich popularności?

Od początku XXI w. stale zwiększała się popularność gier planszowych. W czasie pandemii to zjawisko nabrało jeszcze większego rozpędu, a polski rynek ma w tym swój duży udział. Gry planszowe widoczne są na wielu różnych imprezach kulturalnych, nie tylko tych poświęconych zamkniętej grupie graczy. Wiele wydawnictw także organizuje takie imprezy, na które zapraszane są i dzieci, i dorośli. Co stoi za renesansem planszówek?
Zobacz więcej na temat:  Trójka gry planszowe gry Marta Piasecka