"Od Małego dworku do Umarłej klasy"

Ostatnia aktualizacja: 27.04.2010 12:15
Wrocław: wystawa w 20. rocznicę śmierci Tadeusza Kantora.

Fragmenty scenografii ze spektakli Tadeusza Kantora oraz zestaw jego obrazów i rysunków można obejrzeć na przygotowanej z okazji 20. rocznicy śmierci artysty wystawie, którą otwarto w poniedziałek w Muzeum Narodowym we Wrocławiu.

Ekspozycję otwierają zrekonstruowane w latach 80. XX w. dekoracje do spektakli „W małym dworku” (1961 r.) oraz „Wariat i zakonnica” (1963 r.). – Pierwsze przedstawienie należy do nurtu „teatru informel”, którego zasadą było traktowanie aktorów na równi z przedmiotami i pozbawienie ich cech indywidualnych, drugie powstało w momencie, kiedy artysta realizował koncepcję „teatru zerowego”, czyli pozbawionego akcji – tłumaczy rzecznik muzeum Anna Kowalów.

Na wystawie znalazły się również szatnia z „Nadobnisi i koczkodanów” (1972 r.), elementy scenografii z „Kurki wodnej” (1967 r.) oraz ławki i manekiny z „Umarłej klasy” (1975 r.).

Oprócz elementów scenografii z przedstawień Kantora, które trafiły do wrocławskiego Muzeum Narodowego z Krakowa, na ekspozycji znalazło się także kilkanaście obrazów i kilkadziesiąt rysunków artysty. – Rysunki, które mamy w naszych zbiorach, powstawały właśnie przy okazji realizowania poszczególnych spektakli i są szkicami do kreowanych później scenografii i sytuacji scenicznych – tłumaczy Mariusz Hermansdorfer, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Wśród rysunków jest projekt „ludzi-ubrań” ze sztuki „W małym dworku” oraz projekt kurnika do spektaklu „Nadobnisie i koczkodany”.

Z kolei obrazy prezentowane na wystawie powstały w okresie od końca lat 40. do lat 60. XX w. Ukazują one ewolucję malarskiej twórczości Kantora, od poszukiwań figuralnych późnych lat 40., przez informel, taszyzm, aż po ambalaże lat 60. – Informel ujawniał bezradność człowieka wobec rzeczywistości, zagubienie, piekło przeżyć wewnętrznych. Inspiracji do ambalaży dostarczają inscenizacje teatralne. Na płótnach pojawiają się koperty, torby o nieznanym przeznaczeniu i zawartości, parasole – pisze w książce „Między ekspresją a metaforą” Mariusz Hermansdorfer.

Na wystawie znalazły się również filmy oraz fotografie m.in. z „Małego dworku” i „Szewców” oraz realizacji operowych Kantora – „Don Kichota” i „Zamku księcia Sinobrodego”.

PAP/ŁSz

Czytaj także

Na chwilę na żywo, ale w studio

Ostatnia aktualizacja: 12.07.2008 13:00
breslau cv --- niewidoczni --- devotchka --- gdynia design days --- out of sth --- themerson --- za morzem koralowym --- wielki wyścig
rozwiń zwiń
Czytaj także

Całkiem nowe malarstwo

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2009 10:26
We Wrocławiu otwarto pokonkursową wystawę młodego polskiego malarstwa. A jest to wystawa szczególna, podsumowująca już 9. Konkurs Gepperta.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Sztuka oparta na przyjaźni

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2010 13:36
Prace czeskich artystów, a zwłaszcza tych należących do generacji osób urodzonych w latach dwudziestych XX wieku, możemy w Polsce oglądać niezwykle rzadko. Warto więc zwrócić uwagę na wystawę „Współczesna sztuka czeska. Druga kolekcja Janiny Ojrzyńskiej”, która prezentowana jest w Muzeum Narodowym we Wrocławiu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zbiory wielkiej satysfakcji

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2010 09:37
Wnętrza Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego 8 stycznia otrzymały nową funkcję, stały się salami wystawienniczymi. Wystawa "Kolekcja polskiej sztuki współczesnej Muzeum Narodowego we Wrocławiu" inauguruje cykl prezentacji najlepszych polskich kolekcji muzealnych w gmachu MKiDN.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Spostrzeżenia fotograficzne

Ostatnia aktualizacja: 24.03.2010 10:32
W Muzeum Narodowym we Wrocławiu zostanie zaprezentowany zestaw 25 fotografii z lat 1977-88 autorstwa Krzysztofa Paweli. Wśród nich te najbardziej znane: cykl "Rzeźnia" i reportaż z masowych seansów bioenergoterapeuty Cleve’a Harrisa.
rozwiń zwiń