"Cały świat to Bauhaus". Stan nieważkości, metal i szkło

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2020 19:52
Wystawa w ośmiu rozdziałach opisujących lata 1919-1933 naświetla tę tematykę: rozdział "W powietrzu" z jednej strony opowiada o bauhausowskiej fascynacji motywem nieważkości, z drugiej, o dematerializacji architektury za pomocą szkła i metalu.
Audio
  • Moda na Bauhaus. XX architekci ogłaszają koniec luksusu (Stacja kultura/Czwórka)
Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjneFoto: Shutterstock/meunierd

Najpierw prostota, potem względy estetyczne. Na tym założeniu opierał się Bauhaus Dorota Swinarska

Idea Bauhausu to przedłożenie funkcjonalności nad dekoracyjnością wnętrza. Liczy się to, co praktyczne. Meble mają proste formy, bez zbędnych ozdób. Przestrzeń wypełniają jedynie niezbędne i użyteczne przedmioty. Nie oznacza to, że traci przy tym estetyka wnętrza. Prosta forma, którą wypracowali przedstawiciele tego nurtu stała się synonimem elegancji. 

Po latach designerskiego blichtru i przepychu w architekturze pojawił się Bauhaus, za pomocą którego udowodniono, że piękno można oddać również w prostej formie. Już niebawem w Pawilonie Wystawowym SARP w Warszawie, przy ul. Foksal 2 będziemy mieli okazję dowiedzieć się więcej na temat tego rewolucyjnego nurtu architektury. 6 marca 2020 roku rusza wystawa "Cały świat to Bauhaus".

Wyświetl ten post na Instagramie.

Walter #Gropius designed the Directors #Office in the #Bauhaus Main #Building, #Weimar, Germany, 1919.

Post udostępniony przez Bauhaus Movement (@bauhaus.movement)

Bauhaus w zeszłym roku obchodził swoje stulecie. I mimo, że szkoła, w której reprezentujący ją artyści przetrwała zaledwie kilkanaście lat, to nurt na stał się jednym z najważniejszych i najbardziej aktualnych stylów architektonicznych. - Szkoła została zamknięta przez nazistów w 1933 roku. Był to kierunek wyjątkowy m.in. dzięki metodzie pedagogicznej, która współcześnie byłaby niezwykle trudna do odtworzenia. Polegała na tym, że wykładowcy bardzo ściśle współpracowali ze studentami. Ta ścisła współpraca dawała świetne rezultaty - opowiadała Dorota Swinarska z Goethe-Institut.

Wyświetl ten post na Instagramie.

#JosefAlbers "Growth" 1965 George Eastman Building, #art #color #geometric

Post udostępniony przez Bauhaus Movement (@bauhaus.movement)

Architekci zrzeszeni wokół tego stylu pracowali nad tworzeniem konstrukcji jednocześnie trwałych i lekkich w swojej formie. Uważali, że podstawą wszelkiej twórczości są umiejętności. - Ta ścisła współpraca sprawiła, że praktyczne myślenie o architekturze udało im się połączyć ze sztuką - komentował gość Czwórki.

Dla kogo projektowali architekci Bauhausu? Czy były to projekty przeznaczone do produkcji masowej? Co sprawia, że nadal jest aktualny? O tym w nagraniu. 

***

Tytuł audycji: Stacja Kultura

Prowadzi: Anna Hardej

Gość: Dorota Swinarska (Goethe-Institut)

Data emisji: 18.02.2020

Godzina emisji: 11.15

ac/kul