No Malice i Pusha T zapisali się w dziejach jako pierwsi raperzy, którzy wystąpili na watykańskiej scenie. Towarzyszył im John Legend oraz chór Voices of Fire, a razem wykonali poruszający utwór "The Birds Don’t Sing" z ich ostatniej, świetnie przyjętej płyty "Let god Sort Em Out", wyprodukowanej przez Pharrella Williamsa.
Dla braci był to moment bardzo osobisty - zagrali utwór, w którym wspominali swoich zmarłych rodziców. Pusha T otwarcie mówił o poczuciu winy, że nie zdążył pożegnać się z matką, a No Malice wspominał ojca i jego ostatnie chwile. Publiczność usłyszała więc nie tylko muzykę, ale także świadectwo emocji, które nadało koncertowi szczególną głębię.
Religijny wymiar twórczości No Malice’a
Występ w Watykanie miał dodatkową symbolikę ze względu na artystyczną wizję w solowych projektach No Malice’a. Raper od lat podkreśla swoją duchowość i chrześcijańską wiarę w tekstach swoich utworów. Na swoich płytach często zastanawia się m.in. nad grzechem, nawróceniem i moralnymi wyborami. To właśnie on w dużej mierze nadał powrotowi Clipse bardziej introspektywny i religijny ton, kontrastujący z bezkompromisową narracją uliczną ich dawnych nagrań. Fakt, że stanął na scenie w sercu Watykanu, można odczytywać jako symboliczny punkt zwrotny w jego artystycznej i osobistej drodze.
Widowisko na światową skalę
Koncert "Grace for the World" zgromadził na Placu Świętego Piotra ponad 80 tysięcy osób. Na niebie pojawił się spektakularny pokaz ponad 3 000 dronów, które układały się w symbole - od "Stworzenia Adama" Michała Anioła, przez wizerunki Matki Bożej i papieża Franciszka, aż po gołębie pokoju. Oprócz Clipse wystąpili też m.in. Jennifer Hudson, Karol G, Jelly Roll, Teddy Swims, BamBam i Angélique Kidjo. Za artystyczną stronę wydarzenia odpowiadali Pharrell Williams i Andrea Bocelli, a aranżacje przygotował Adam Blackstone.
Koncert transmitowały na żywo platformy Disney+, Hulu i ABC News Live, dzięki czemu przesłanie wydarzenia trafiło do milionów odbiorców na całym świecie. Występ Clipseto symbol otwarcia Watykanu na kulturę hip-hopową.
***
gV