Teorię na ten temat mają koreańscy specjaliści, którzy odkryli, że niechęć do nauki jest dziedziczna. Motywacja do nauki była analizowana na podstawie kwestionariuszy, w których uczniowie sami oceniali poziom swojej kompetencji w poszczególnych przedmiotach oraz zapał do nauki.
Odpowiedzi bliźniąt jednojajowych, które mają identyczny materiał genetyczny, były bardzo podobne, podczas gdy odpowiedzi bliźniąt dwujajowych, które posiadają inny zestaw genów, różniły się od siebie. Naukowcy oszacowali, że za różnice w motywacji u uczniów odpowiedzialne były w połowie geny, a w połowie indywidualne czynniki środowiskowe (np. różne doświadczenia w obrębie danego przedmiotu).
Wynikom tych badań przyjrzymy się z psychologiem i spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, co warunkuje chęć dziecka do nauki.
***
Na "Mamy to" zapraszamy w czwartek (21.05) w godz. 12.00-13.00. Audycję prowadzi Patryk Kuniszewicz.
kul/mg