Ekonomia współdzielenia - na czym to polega?
Ogłoszenie upadłość konsumenckiej, to nic innego jak możliwość umorzenia części zobowiązań osoby fizycznej pod określonymi warunkami. W 2017 r. w Polsce upadłość ogłosiło – 5,5 tys. dłużników. Liczba spraw w sądach systematycznie rośnie a prawdopodobnie w tym roku zostaną wprowadzone w przepisach zmiany, które pozwolą na staranie się o upadłość konsumencką grupie dłużników, którzy obecnie nie mają na to większych szans. - Istnieją przepisy, które chronią obywateli w przypadkach braku możliwości spłaty swoich zobowiązań. Większość Polaków z nich nie korzysta, ponieważ o nich nie wie - mówił Łukasz Czarnocki, prawnik.
- Jednym z głównych (poza prawnymi) problemów, dla których większość Polaków unika ogłoszenia upadłości konsumenckiej jest lęk przed stygmatyzacją ze strony otoczenia. Tzw. "piętno porażki" to poczucie winy i wstydu. Nie chcemy być postrzegani jako osoby niepotrafiące poradzić sobie z sytuacją finansową - wyjaśniał psycholog Piotr Wydrzyński.
- Poczucie porażki to kwestia bardziej kulturowa, niż prawna - przekonywała ekspertka od startupów Agnieszka Skala. - Społeczność startupowa, z którą mam do czynienia zupełnie inaczej podchodzi do kwestii porażki. Jako coś, co jest wpisane w dynamikę rozwijającego się przedsiębiorstwa - dodawała.
Dlaczego tak mała liczba osób zgłasza upadłość konsumencką, skoro z szacunków wynika, że blisko 2 mln Polaków może mieć problemy z terminową spłatą zobowiązań? Czy obowiązujące przepisy są korzystne dla dłużników? Jak z nich skorzystać? Zapraszamy do wysłuchania rozmowy w studiu Czwórki.
***
Tytuł audycji: "Czat Czwórki"
Prowadzi: Piotr Firan
Materiał przygotowała: Anna Depczyńska
Goście: Agnieszka Skala (eksprert startup'owy z Politechniki Warszawskiej), Piotr Wydrzyński (psycholog), Łukasz Czarnocki (prawnik)
Data emisji: 23.04.2018
Godzina emisji: 15.07
ac