Są to osoby, które w zamian za pieniądze lub możliwość korzystania z markowych produktów, wyrażają o nich pozytywne opinie.
- Nie mamy wiarygodnych danych na temat tego, co znajduje się w Internecie. Wydaje mi się, że prawdziwy problem nie leży w tym, że wpisy z opiniami się pojawiają, ale, że nie są one prawdziwe – powiedział Piotr Czarnowski, szef agencji "First PR".
Zdaniem eksperta, opinie w Internecie wydawane są na podstawie nieprawdziwych danych, a firmy tego w żaden sposób nie monitorują. Skutkiem może być spadek zaufania konsumentów do danych zamieszczanych w sieci. – Trzeba szukać obiektywnych źródeł informacji i nie ma co wierzyć plotkarskim wpisom – dodał.
Prezes "First PR" zauważył, że Internet w Polsce staje się coraz bardziej brutalny i przestaje być użyteczny jako narzędzie marketingowe.
– Odradzam poleganie na opiniach internautów, z tego względu, że mamy tendencję do zachwalania produktów, które sami wybraliśmy. Rzadko więc zdarza się, że po kupnie produktu, ktoś będzie polecał konkurencyjny, gdyż zakupiony przez siebie nie uzna za najlepszy – podkreślił Paweł Pilarczyk z portalu internetowego pclab.pl.
Drugim motywem, dla którego warto zachować ostrożność, jest trudność odróżnienia zwykłych konsumentów od przedstawicieli firm, którzy polecają własne produkty.
- Najczęściej szukamy w Internecie potwierdzenia dla słuszności decyzji, którą już prawie podjęliśmy - dodał dr Krzysztof Krejtz, psycholog społeczny. Porównał on Internet do miasta, w którym, gdy chcemy się czegoś dowiedzieć, nie chodzimy po ulicach i podsłuchujemy, ale szukamy w miejscach, które znamy. – Jeśli chcemy się zapoznać z rzetelną opinią, szukajmy na tych forach, które znamy i do których mamy zaufanie – podsumował.
Posłuchaj, co mają na ten temat do powiedzenia nasi Słuchacze i eksperci: Adam Kwaśniewski z Google Polska, Maciej Gajewski z portalu chip.pl, Małgorzata Cieloch z UOKiK.
Aby wysłuchać rozmowy "Nie wszystko dobre, co forum zachwala”, wystarczy kliknąć w ikonę dźwięku w boksie "Posłuchaj” w ramce po prawej stronie.
Audycji "Za, a nawet przeciw" można słuchać od poniedziałku do czwartku o 12.05. Zapraszamy.
Zachęcamy także do przeczytania artykułu Anny Bojar pt. "Zawód wzmacniacz" w najnowszym tygodniku Wprost.