Zachęta. Obrazami tapetowano tam ściany
To projekt Fundacji Art Transparent realizowany w związku z przypadającą w tym roku 50. rocznicą słynnego Sympozjum Plastycznego we Wrocławiu. 17 marca 1970 roku otwarta została wystawa podsumowująca Sympozjum Plastyczne Wrocław ’70. Spotkanie artystów, krytyków i teoretyków sztuki stało się przestrzenią wymiany myśli i wykuwania nowych kierunków w polskiej sztuce, a zgłoszone w ramach Sympozjum propozycje o charakterze czysto konceptualnym sprawiły, że już w oczach współczesnych urosło do rangi symbolu: pierwszej ogólnopolskiej manifestacji konceptualizmu. - To były największe nazwiska tamtego czasu, które dyskutowały o tkance miejskiej Wrocławia. Pół wieku po Sympozjum spotykamy się my - instytucje i grupy nieformalne zajmujące się sztuką współczesną we Wrocławiu - żeby przypomnieć to niezwykle istotne dla całego środowiska wydarzenie - opowiada kuratorka.
11:47 [CZWORKA]Stacja Kultura 17 czerwiec 2020 wroclaw.mp3 "Ścieżki do interpretacji" - o nowej wystawie Galerii Szewska Pasja (Stacja Kultura/Czwórka)
Wystawa "Ścieżki do interpretacji", w której biorą udział trzy współczesne wrocławskie artystki: Anna Kołodziejczyk, Alex Urban i Ewa Zwarycz nawiązuje do Sympozjum i do twórczości do wybitnych artystów: Stanisława Dróżdża i Barbary Kozłowskiej. - Stanisław Dróżdż był wielkim wrocławskim poetą, Barbara Kozłowska - jedną z najważniejszych artystek wrocławskiej awangardy - wyjaśnia rozmówczyni Kasi Dydo. - Kozłowska interpretowała poezję Dróżdża, m.in. "Samotność", którą w formie pomnika możemy podziwiać w Parku Popowickim od 2016 roku. To monumentalna instalacja, która składa się z 45 betonowych "jedynek" w charakterystycznym dla artystki błękicie - dodaje.
"Samotność" Barbary Kozłowskiej w Parku Popowickim
ORNO - biżuteria tworzona z potrzeby powrotu do codzienności
Temat samotności pojawia się także w pracach fotograficznych prezentowanych na wystawie "Ścieżki do interpretacji. - W pierwszej chwili myśleliśmy tylko o interpretacji instalacji Kozłowskiej. Potem przyszedł koronawirus i nasza ekspozycja stała się opowieścią o osobistym doświadczaniu odosobnienia w czasach pandemii - mówi Karolina Bieniek.
Spacerując dziś po Wrocławiu możemy zobaczyć pojedyncze ślady Sympozjum Plastycznego Wrocław ‘70. Są to ustawione przy Teatrze Współczesnym betonowe "Krzesło" Tadeusza Kantora i wyrastający korzeniami do góry "Żywy pomnik. Arena" Jerzego Beresia na Wyspie Piasek.
***
Tytuł audycji: Stacja Kultura
Prowadzi: Kasia Dydo
Gość: Karolina Bieniek (kuratorka wystawy)
Data emisji: 17.06.2020
Godzina emisji: 11:15
kul