Symbole monarchii i pierścienie Saturna. Jak powstało logo Vivienne Westwood?

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2022 16:53
Marka powstała na początku lat 70. i do dziś stała się symbolem brytyjskiego przemysłu modowego. - Kariera Vivienne Westwood od początku związana była nie tylko z modą, ale i muzyką - opowadała dr Aleksandra Jadczak-Repeć ze stołecznej ASP.
Lna Mahfouf, która jest frqancuską osobowością mediów społecznościowych, na pokazie kolekcji Vivienne Westwood wiosnalato 2023 podczas tygodnia mody w Paryżu. Na szyi ma naszyjnik z legendarnhym logo projektantki
Léna Mahfouf, która jest frqancuską osobowością mediów społecznościowych, na pokazie kolekcji Vivienne Westwood wiosna/lato 2023 podczas tygodnia mody w Paryżu. Na szyi ma naszyjnik z legendarnhym logo projektantki Foto: PAP/Abaca

Mówiono o niej "królowa punkrocka" i "królowa mody angielskiej". Vivienne Westwood jest kobietą niezwykle wpływową, a jednocześnie ekscentryczną, podobno także "ostrą i nie przebierającą w słowach". Do dziś mówi się, że to właśnie ona odpowiedzialna jest za wypromowanie i ubieranie brytyjskiej grupy Sex Pistols. - Wymyśliła też, by kobiety przestały nosić sztywne garsonki i do biur zaczęły ubierać lateks - opowiadała Adrianna Janiszewska, reporterka Czwórki. 

Początki kariery tejże projektantki także ściśle związane są z muzyką. - Właściwie można powiedzieć, że Vivienne Westwood  była przy narodzinach punku - opowiadała dr Aleksandra Jadczak-Repeć ze stołecznej ASP. - Wówczas nie była jeszcze projektantką mody, bo w późnych latach 60. ubiegłego wieku prowadziła wraz z Malcolmem McLarenem, menagerem grup muzycznych, butik z konfekcją - opowiadała dr Aleksandra Jadczak-Repeć ze stołecznej ASP. - Oboje mieli kontakty w muzycznym świecie, więc mamy tu powiązanie ubioru z muzyką i przenikanie tych dwóch światów. 

Jak podkreślała ekspert w Czwórce, w Londynie drugiej połowy XX wieku ten styl modowy wiódł prym. - Westwood sama podkreślała jednak w wywiadach, że nie projektuje tych ubrań od podstaw, ale po prostu je przerabia. To była taka moda "oddolna", młodzieżowa, nie butikowa i nie ekskluzywna. Po latach, gdy Vivienne Westwood zostanie kultową projektantką, będzie wciąż powracać do tego stylu - opowiadała gość Czwórki. 

Posłuchaj
07:00 _PR4_AAC 2022_10_20-11-45-43.mp3 Jak powstawało logo Vivienne Westwood? (Stacja Kultura/Czwórka) 

Po rozstaniu z Maclarenem Westwood przebywała na urlopie. - Wówczas zafascynowana była monarchią i zaczęła projektować sweter dla dzisiejszego króla Karola. Chciała połączyć symbole królewskie i nadać im współczesnego sznytu. Do tego pasjonowała ją astronomia, więc dodała pierścienie Saturna - opowiadała Adrianna Janiszewska. - To połączenie było czymś innowacyjnym, ale było też podobne do logotypu słynnej marki Harris Tweed. Projektantka dostała jednak pozwolenie, by go używać - opowiadała. 

Sprawdź także:

Obecnie logo Vivienne Westwood występuje m.in. na naszyjnikach, noszonych przez największe światowe gwiazdy. - Wciąż symbolizuje ono buntowniczość, a jednocześnie styl. Kolorystyka jest prosta - czarny napis na przezroczystym tle - opowiadała Adrianna Janiszewska. 

*** 

Tytuł audycji: Stacja Kultura

Prowadzi: Kasia Dydo

Materiał przygotowała: Ada Janiszewska 

Data emisji: 20.10.2022

Godzina emisji: 11.30

kd

Czytaj także

Kolorowy wulkan. O wizerunku scenicznym Wrony

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2021 17:30
- Potrzebę wyrażania wewnętrznego ja miałam od zawsze i na każdym polu. W muzyce, w sztuce, w modzie. Ale nigdy nie robiłam tego według planu, tylko z potrzeby chwili - opowiada Weronika "Wrona" Jasiówka, laureatka 5. odsłony naszego konkursu "Wydaj płytę z Będzie Głośno". 
rozwiń zwiń