Modowe inspiracje - gdzie szukają ich Chińczycy?

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2023 20:30
Rok temu popularny był styl #chinesestreetfashion. Chińczycy wrzucali zdjęcia ze stylizacji, które były połączeniem mody różnych projektantów. Sprawdzamy, jak jest dzisiaj.
Ulica w Szanghaju (zdj. ilustracyjne)
Ulica w Szanghaju (zdj. ilustracyjne)Foto: shutterstock/Maridav

Serwisy społecznościowe jakiś czas temu podbijał #chinesestreetfashion, czyli moda z chińskich ulic. Obserwowano także wysyp samozwańczych "street photographers", którzy kręcili się po popularnych ulicach i robili ludziom zdjęcia albo nagrywali filmiki bez pytania. Mówiło się wtedy o celowych "ustawkach", czyli zdjęciach, które specjalnie robiono modnie ubranym Chińczykom. Jednocześnie chińskim modnisiom zarzucano, że nie odkrywają niczego nowego w modzie, a jedyne, co ich odróżnia, to łączenie stylizacji z elementami tradycyjnych strojów.


"Mała czerwona książeczka"

- Jeżeli chodzi o modowe sprawy w Chinach i fotografię uliczną, jest tam medium, które nazywa się po angielsku Red. Co przetłumaczylibyśmy jako "Mała czerwona książeczka". Jest to taki chiński Instagram - opowiada mieszkająca w Szanghaju vlogerka Weronika Truszczyńska. - Influencerzy specjalnie ubierali się tak, żeby przykuć uwagę, i chodzili po znanych ulicach w oczekiwaniu na zdjęcie. Po wejściu pandemii ich aktywność nieco się zmniejszyła, jednak po zniesieniu restrykcji covidowych zapewne więcej ich się pojawi w chińskich mediach społecznościowych.

W Chinach wiele inspiracji pochodzi z mody koreańskiej i japońskiej. - Wiele rzeczy, zwłaszcza japońskich, trafia na rynek chiński - mówi rozmówczyni Weroniki Puszkar. - Są japońskie ubrania, marki i seriale. Tych wpływów jest tutaj sporo.

 

Źr. Youtube/Chinese Girls Street Fashion ~ Viable Fashion[抖音]China TikTok Ep.27

Na zimowo dla "stylu"

Mieszkający w Szanghaju Chińczycy zimą mają większe pole do popisu niż my. - Jest tutaj cieplej niż u nas i nie pada śnieg. Jednak miejscowi modnisie potrafią założyć futro lub kożuch, bo wygląda fajnie - opowiada Weronika Truszczyńska. - Z drugiej strony mamy także wiosenne płaszczyki, które pasują do miejscowej pogody. To stanowi ciekawy kontrast na ulicach.

Wielu Chińczyków interesuje się modą. Zwłaszcza w dużych miastach. - W ciągu ostatnich kilku lat na Zachodzie bardzo popularne stały się zakupy w second-handach. W Chinach tego zupełnie nie ma - zauważa vlogerka. - W dalszym ciągu panuje przekonanie, że jeśli coś jest z drugiej ręki, to jest dla osób biednych, których nie stać na zakup nowych ciuchów. Chińczycy pamiętają jeszcze biedę i nie uważają, że ciuchy z drugiego obiegu mogą być "cool".


Posłuchaj
17:26 Czwórka/Stacja kultura chiny_moda_ 10.01.2023.mp3 W audycji mówimy o modzie w Chinach (Stacja kultura/Czwórka)

 

Najwięcej Chińczycy kupują w internecie, np. na Taobao, gdzie jest tanio i szybko. - Można tam kupić bardzo tanie ubrania "na dwa założenia", wykonane z poliestru - tłumaczy Weronika Truszczyńska. - Jeszcze świadomość ekologiczna i zero waste tutaj nie dotarła. Bogatsi Chińczycy obwieszają się natomiast od głów do stóp słynnymi markami.

***

Tytuł audycji: Stacja Kultura

Prowadzi: Kasia Dydo

Materiał: Weronika Puszkar 

Data emisji: 10.01.2023

Godz. emisji: 11.15

kor

Czytaj także

Symbole monarchii i pierścienie Saturna. Jak powstało logo Vivienne Westwood?

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2022 16:53
Marka powstała na początku lat 70. i do dziś stała się symbolem brytyjskiego przemysłu modowego. - Kariera Vivienne Westwood od początku związana była nie tylko z modą, ale i muzyką - opowadała dr Aleksandra Jadczak-Repeć ze stołecznej ASP.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Młodzi projektanci. Jak tworzy Konrad Smulik?

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2022 16:30
- Lubię, kiedy moje kolekcje dotykają trudnych tematów, wpływają na emocje moje i odbiorcy. Nie chcę, żeby ludzie przechodzili obok tych projektów obojętnie - mówi Konrad Smulik, którego prace zostały docenione przez polskiego "Vogue'a".
rozwiń zwiń