Maria Prussak Rytm i melodia wiersza w "Weselu" sprawiają, że widownia daje się uwieść, wciągnąć w magiczny świat
- Najważniejszym wydarzeniem w historii "Wesela" była jego premiera. Stanisław Wyspiański uruchomił wszystkie środki, jakimi dysponował teatr, po to, by wywołać odpowiedni nastrój i przekaz myśli oraz włączył w akcję widownię, co wydaje mi się niezwykle istotnym zdarzeniem w dziejach teatru - mówi Maria Prussak z Instytutu Badań Literackich PAN.
Narodowe Czytanie "Wesela" w Czwórce - szczegóły akcji >>>
Tekst Wyspiańskiego jest także atrakcyjny dla współczesnych reżyserów. Do tego grona należą m.in. Marcin Liber, który przygotował inscenizację dla teatru w Bydgoszczy i Radek Rychcik dla teatru w Katowicach. - W Teatrze Polskim w Warszawie można oglądać "Wesele" w interpretacji Krzysztofa Jasińskiego. Spektakl zrealizowany jest w biesiadno-kabaretowej konwencji, z muzyką disco polo w tle - opowiada krytyk teatralny Witold Mrozek.
Witold Mrozek Siłą i klątwą "Wesela" są skrzydlate frazy, które zapadają w pamięć, ale łatwo mogą się też zamienić w banał
W jaki sposób Adam Hanuszkiewicz połączył "Wesele" z szopką krakowską? Który twórca teatralny najdokładniej "czytał" Wyspiańskiego i co w twórczości "czwartego wieszcza" zobaczył Krzysztof Garbaczewski? Zapraszamy do wysłuchania materiału Aleksandry Opali.
***
Tytuł audycji: W to mi graj
Prowadzi: Michał Piwowarek
Data emisji: 26.08.2017
Godzina emisji: 12.34
kul/mz