Cadillac marszałka

Ostatnia aktualizacja: 19.01.2011 07:00
W 1934 roku na zamówienie polskich władz amerykańska firma Cadillac zbudowała specjalną opancerzoną limuzynę.
Audio

Cadillac marszałka Józefa Piłsudskiego to jeden z najcenniejszych zabytków Muzeum Motoryzacji w Warszawie. Powstał w 1934 roku. Wyposażono go w opancerzone nadwozie z podwyższoną kabiną, aby sędziwy marszałek nie musiał się schylać wsiadając do środka.

Niewykluczone, że Józef Piłsudski nie zdążył odbyć choćby jednej przejażdżki limuzyną: zmarł w 1935 roku. Piotr Mady, szef warszawskiego Muzeum Motoryzacji wierzy jednak, że marszałek cadillakiem jeździł.

Limuzyna okazała się nie tylko kuloodporna (o czym świadczą ślady pocisków na szybach, powstałe najprawdopodobniej wskutek wybryku żołnierzy chcących „przetestować” jakość opancerzenia auta), ale również trwała. Porzucona w czasie wojny na pastwę losu, przetrwała do dziś w na tyle dobrym stanie, że mogła trafić na ekspozycję w Muzeum.

Więcej w reportażu Olgi Mickiewicz. Dźwięk/film znajdziesz w ramce po prawej stronie.

ŁSz

Czytaj także

Terenowy Polonez - tak mogło być

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2011 17:19
Zobacz prototyp Poloneza z napędem 4x4 i posłuchaj, co mówi o nim Piotr Mady z Muzeum Motoryzacji.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Fiat 125p - elegancki długodystansowiec

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2011 07:00
W warszawskim Muzeum Motoryzacji stoją dwa unikalne egzemplarze "dużego fiata": reprezentacyjna limuzyna z pierwszego okresu produkcji oraz auto, które pobiło rekord jazdy długodystansowej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Prawo jazdy na "yariskę"

Ostatnia aktualizacja: 17.01.2011 19:00
Szkoły jazdy uczą jeździć jednym modelem auta i to wyłącznie po trasie egzaminu. Z upragnionym "prawkiem" w ręku boimy się wsiąść do auta, którego nie znamy.
rozwiń zwiń