Tomasz Jacyków: polska moda jest taka, jacy jesteśmy sami

Ostatnia aktualizacja: 29.04.2014 12:00
Nie da się ukryć, że zapanowała moda na modę. Pracownie młodych projektantów rosną jak grzyby po deszczu, ale czy można już powiedzieć, że Polacy lubią modę i cenią swój styl?
Audio
  • Jerzy Osika, Promedia, wydawca czasopism branżowych i Tomek Jacyków, stylista opowiadają o znaczeniu mody w Polsce - materiał Michała Piwowarka (Czwórka/4 do 4)
  • Ajka Mroczkowska, marka Hobo oraz Patryk Deba i Konrad Ozdowy, odpowiedzialni za mustache.pl opowiadają o polskiej modzie (Czwórka/4 do 4)
Tomasz Jacyków
Tomasz JacykówFoto: Wojciech Kusiński

Moda zawładnęła umysłami przede wszystkim młodych Polaków. To oni śledzą trendy i prowadzą liczne blogi modowe, oglądają programy w TV poświęcone projektowaniu, chętnie wybierają się na targi modowe, a przez to zwracają uwagę na to, co sami noszą na co dzień.

- W dużej mierze to, w co się ubieramy zależy od tego, jaki mamy dostęp do mody  - mówi Jerzy Osika, Promedia, wydawca czasopism branżowych. - Parę lat temu w badaniach prowadzonych m.in. przez GFK pojawiły się wypowiedzi osób z mniejszych miejscowości, którym podobały się dane marki, ale nie mogły ich kupić, bo nie były dostępne w ich mieście.
Warto zauważyć, że od kilku lat rośnie rynek handlu internetowego, który w Polsce stanowi już 4 procent całej sprzedaży, w Niemczech - 8, a w Wielkiej Brytanii - kilkanaście. Wraz z jego rozwojem rośnie dostępność marek.

Wciąż niestety moda, jako zjawisko, dotyczy znikomego procenta Polaków, co podkreśla Tomasz Jacyków, stylista. Polscy konsumenci przy zakupie odzieży kierują się przede wszystkim ceną, potem ważna jest do nich jakość, komfort, materiał, marka, design, a na końcu kolorystyka. - W małym mieście muszę więc zapomnieć o wybiegach i modzie, i pomóc kobiecie ubrać się tak, żeby nie zrobić z niej pośmiewiska - mówi Jacyków.
Okazuje się, że grupa około 30 procent polaków w ogóle nie zwraca uwagi na modę, ale oni stanowią jedynie 10 procent siły zakupowej. Zaś Ci tzw. prawie modni i modni to w sumie około 31 procent, ale dysponują 50 procentami siły zakupowej. - Ile w nas odwagi, swobody i luzu, tyle pokazujemy. To właśnie z tego wynika, że większe miasta są bardziej modowo zróżnicowane, kolorowe - podsumowuje Jacyków.
Specjaliści podkreślają, że w nadchodzących latach 2015-2020 najlepiej być projektantem, który ma świetny design w przystępnej cenie.

Ajka
Ajka Mroczkowska, Patryk Deba, Konrad Ozdowy i Krzysztof Grzybowski fot. Wojciech Kusiński

Patryk Deba i Konrad Ozdowy od lat organizują targi mody Mustache, prowadzą też portal skupiający młodych projektantów, mustache.pl. Dziś to ogromne przedsięwzięcie, Mustache odwiedza kilkadziesiąt tysięcy osób. - My rośliśmy razem z rynkiem - mówią goście "4 do 4". - Chcemy myśleć, że stworzyliśmy pewien rodzaj symbiozy, taki ekosystem, że my robiliśmy targi dla projektantów, a oni tworzyli, bo mieli gdzie to sprzedawać.
Ajka Mroczkowska, marka Hobo, podjęła wyzwanie bycia projektantem na polskim rynku. Dziś mówi, że to olbrzymia przygoda, choć wcale łatwo nie jest. - Mogę się wyrazić w tym, co tworzę i być kreatywna, ale na pewno nie jest to "bułka z masłem". Jest duża konkurencja, trzeba się trochę przepychać i dbać o to, żeby akurat twoja marka została zauważona - ocenia.
Z roku na rok warunki do rozwoju polskiej mody są coraz lepsze. Okazuje się też, że można dobrze wyglądać za małe pieniądze. - Trzeba też rozróżnić kwestie stylu i bycia modnym. Owszem Polacy wyglądają coraz lepiej, ale styl dopiero przychodzi - mówią przedstawiciele targów Mustache.
Dziś projektanci tworzą swoje projekty, różne od ubrań dostępnych w tzw. sieciówkach, mimo to patrzą też na zapotrzebowanie "ulicy", czego dowodem była popularność szarej "dresówki".

W jakim kierunku pójdzie rozwój polskiej mody i czy zmiany w niej, które już rozpoczęły się w dużych miastach znajdą swoje miejsce w mniejszych miejscowościach - dowiesz się słuchając nagrania rozmowy z "4 do 4".

(pj/kd)

Zobacz więcej na temat: Czwórka moda tomasz jacyków
Czytaj także

Historia okularów - zobacz to na własne oczy!

Ostatnia aktualizacja: 04.04.2014 17:18
Pierwsze modele kładło się na księdze, by powiększyć litery. Dziś branża optyczna to prawdziwy konglomerat nowych technologii oraz modowych trendów.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czas na nowo pomierzyć Polaków

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2014 12:00
Nie jest łatwo kupić coś fajnego w naszym rozmiarze. Na pomysł mierzenia Polaków wpadła jedna z firm, która po 40 latach chce zmienić główne tabele rozmiarowe, tak by uwzględniły liczne zmiany naszej postury, które zaszły od tamtych czasów.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Coco Chanel - kobieta w męskim świecie

Ostatnia aktualizacja: 14.04.2014 15:30
Nie ma kobiet brzydkich, są tylko kobiety zaniedbane - mawiała Coco Chanel i przez całe życie robiła wszystko, by podbić kobiece serca. Stworzyła jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie, a przy okazji zrewolucjonizowała modę.
rozwiń zwiń