Debata - technologie w mediach XXI wieku!

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2011 15:10
Jak w wyniku nieustannego przenikania się różnych mediów i technologii zmieniło się dziennikarstwo? Czy istnieje dziennikarstwo obywatelskie? Z ekspertami dyskutujemy o nowych technologiach w mediach.
Audio

Medioznawca SWPS - prof. Wiesław Godzic, dziennikarz "Wiadomości" TVP – Piotr Kraśko,  dziennikarz i prezenter – Kamil Durczok oraz ekspert od nowych technologii Dariusz Piotrowski – to goście, którzy przybyli do studia Czwórki by wraz z Justyną Dżbik porozmawiać na temat nowych technologii w mediach XXI wieku.

- Media się zmieniają, zmienia się internet i nowe technologie. Telewizor w Internecie, Internet w telewizorze, radio w telewizji – wszystko się bardzo przenika. To konwergencja – podkreśla prowadząca debatę. Goście Czwórki zaznaczają, że zmiany są nieuniknione i wpływają na cały świat.

- Dla młodych ludzi internet po prostu jest. Jest rodzajem powietrza, istniał zawsze. Studenci nie pytają, czy w sali jest bezprzewodowy internet, oni otwierają swoje netbooki i surfują – mówi profesor Godzic. Dodaje, że nie wszystko w nowych technologiach "czuje", ale wie, że musi w ten świat wejść.

Czy wszystkie media spotkają się kiedyś w jednym urządzeniu? Nie jest tego pewien Dariusz Piotrowski z Microsoft Polska. – Ludzie są w różnych miejscach w różnym czasie. Potrzebują różnych ekranów, w zależności od tego gdzie są. Jednym ekranem jest komórka, drugim ekranem jest komputer, laptop lub netbook, a trzecim ekran domowego centrum rozrywki – wyjaśnia. Jego zdaniem rozważając o potrzebach ludzi, jeden, wspólny ekran się nie pojawi.

Internet i rozwój technologii służących do szybkiej transmisji danych w znacznym stopniu zmienił obraz telewizji. – Dopiero od niedawna możemy zrzucić materiał z kamery prosto na komputer, skonwertować go zamieniając w nieduży plik i przesłać przez internet. Wcześniej, by nadać relację z jakiegoś miejsca na świecie, należało przesłać ją satelitą z jakiejś stacji telewizyjnej. To kosztowało czas i duże pieniądze – opowiada Piotr Kraśko. Zmianę w tempie przekazu informacji nazywa rewolucyjną.

Kamil Durczok zaznacza, że jeśli rozmawiamy o internecie, który dla 70% naszych odbiorców jest tożsamy z YouTube, nigdy wszystkie media nie skończą wyłącznie w sieci. – To dlatego, że Internet jest z natury skrótowy, powierzchowny, tabloidalny, krzykliwy. Na szczęście w społeczeństwie jest duża grupa, która potrzebuje informacji innego rodzaju – tłumaczy dziennikarz.

Justyna Dżbik o przenikających się z nowymi technologiami mediach rozmawiała także z Markiem Wałkuskim, korespondentem Polskiego Radia w Waszyngtonie, z którym połączyła się poprzez Skype.

W Czwórce wyemitowaliśmy materiał wideo, w którym Vienio i Trust oraz artyści tworzący Projekt Warszawiak, opowiedzieli o wykorzystaniu multimediów w muzyce, kulturze i sztuce. Słuchacze mogli uczestniczyć w dyskusji, łącząc się na różne sposoby ze studiem Czwórki: telefonicznie, SMS-owo, poprzez Skype i za pomocą portali społecznościowych.

Zapraszamy do słuchania i oglądania zapisu całej debaty.

pg

Czytaj także

Cyfryzacja mediów - wyzwania i zagrożenia

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2011 13:05
W Poznaniu trwa konferencja "Telewizja Cyfrowa dla Wszystkich". Uczestnicy zastanawiają się jak walczyć z cyfrowym wykluczeniem.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jaka jest kondycja mediów publicznych?

Ostatnia aktualizacja: 12.07.2011 19:00
Dlaczego prezydent Bronisław Komorowski przyjął sprawozdanie KRRiT wbrew stanowisku PO – zastanawiali się uczestnicy jedynkowej debaty.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czy politycy potrzebują Facebooka?

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2011 17:41
Jak będzie wyglądała kampania wyborcza za kilkanaście lat? Zupełnie inaczej niż dziś!
rozwiń zwiń