Kurpie w teatrze. "Cała prawda o dziewczynach"
Jak tłumaczyła prof. Duniec, teatr współczesny na przestrzeni ostatnich lat przestał być "tradycyjny, repertuarowy". - Przekroczył te granice. XXI wiek zmienił nasze myślenie o teatrze, bo osadził go w przestrzeni sztuki performatywnej, a ta jest bardzo interdyscyplinarna. Więc ucząc się o teatrze nie można nie sięgać do innych dziedzin nauki czy estetyki - mówiła.
Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych powstało więc, by swoich adeptów uczyć, jak "mówić o współczesności, zajmować się sztuką współczesną, rozumieć ją i zajmować się nią na rozmaitych poziomach: producenckim, dramaturgicznym i dziennikarskim". - To trzy różne moduły, które jednak w połączeniu tworzą holistyczną całość: kurator jest dziś reżyserem, a reżyser kuratorem, wszystko się zazębia. Nie można pisać o teatrze bez elementarnej wiedzy o tym, jak się go tworzy - mówiła prof. Duniec w Czwórce.
Prof. Krystyna Duniec Zniesienie granic między sceną a widownią, dynamiczny kontakt aktorów z widzami i uczynienie ich częścią spektaklu, zatarcie granic między teatrem a performancem czy instalacją - to zmiany, które już zaszły. Nie zmienił się jednak język pisania o teatrze.
Zapraszamy do wysłuchania nagrania całej rozmowy z ekspertką, w której mówimy, jak przebiega edukacja w laboratorium i do kogo jest ono skierowane. W programie mówiliśmy też o spektaklu "Dziewczynki" w reż. Małgorzaty Wdowik w stołecznym Teatrze Studio. Czy dziewczynka może się złościć, krzyczeć i sięgać po swoje? Jak buduje siłę i gdzie ją lokuje? O stereotypach i próbach ich przełamywania - w nagraniu drugiej godziny audycji <<<
***
Tytuł audycji: W to mi graj
Prowadzi: Michał Piwowarek
Gość: prof. Krystyna Duniec (Zakład Historii i Teorii Teatru Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk)
Data emisji: 22.04.2017
Godzina emisji: 13.10
kd/pg