Współpraca na światowym poziomie
Marta Bartosik, studiuje w poznańskiej szkole, lecz ma już na koncie doświadczenie we współpracy z Teatrem Wielkim w Poznaniu i ze scenografami światowego formatu. - Pierwsza taka współpraca, która była dla mnie bardzo ważna, to była praca z Charlesem Edwardsem. To jest brytyjski scenograf, który również był reżyserem operowym, solistą, genialnym oświetleniowcem. Myślę, że on najbardziej mnie nauczył profesjonalizmu. Właściwie jego projekty były samowystarczalne - opowiada gość audycji. - Drugie istotne doświadczenie, to współpraca z Samalem Blackiem przy spektaklu "Paria", w reżyserii Grahama Vicka.
Młoda scenografka otrzymała szansę, jaką było przygotowanie scenografii i kostiumów do spektaklu "Bleee…" w Teatrze Wielkim w Poznaniu i świetnie ją wykorzystała.
- Reżyserią spektaklu zajęła się Gosia Dębska i wspólnie z nią zastanawiałyśmy się, jak tu ugryźć ten dobrze znany tekst, żeby móc pokazać coś nowego poza tym, że będzie to opera - mówi rozmówczyni Kasi Dydo. - Chciałyśmy, żeby to było przystępne dla dzieci. Przy tworzeniu scenografii bazuję na tekście, ale pytam reżysera, co z tym robimy, żeby to było nasze? W przypadku "Bleee…" zdecydowałyśmy się na to, że cały ten świat robaczków i wyrzutków przeniesiemy w realia cyrkowe i nadamy nową warstwę.
Scenografia wielofunkcyjna
Marta Bartosik ceni sobie scenografię wielofunkcyjną, co jak podkreśla jest istotne z punktu widzenia spektakli operowych. - Zazwyczaj są to bardzo długie utwory i nie wyobrażam sobie, że ze scenografią miałoby się z nic nie wydarzyć przez cały akt, który trwa godzinę - tłumaczy. - Dlatego zależy mi, żeby ona się zmieniała, ewoluowała, reagowała na to, co się dzieje na scenie, ale również współgrała ze światłem.
YouTube/Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Jak podkreśla, spektakl stanowi całość, która musi być spójna, dlatego też zajmuje się projektowaniem kostiumów. - Widziałam przykłady realizacji, gdzie miałam wrażenie, że kostiumy i scenografia były trochę obok siebie - opowiada. - Dlatego ja staram się pracować kompleksowo, nawet jeśli scenografia i kostiumy różnią się, to ważne żeby "odpowiadały na siebie" i były w tym samym duchu.
Sprawdź też:
Marta Bartosik ma także na swoim koncie współpracę z Teatrem Żydowskim w Warszawie, gdzie właśnie skończyła pracę nad spektaklem "Podróżnicy".
20:13 CZWORKA/W to mi graj - Marta Bartosik,10.03.2023 .mp3 O pracy scenografa opowiada Marta Bartosik, laureatka II edycji Konkursu Najlepsze Dyplomy Scenograficzne Uczelni Artystycznych (W to mi graj/Czwórka)
***
Tytuł audycji: W to mi graj
Prowadzi: Kasia Dydo
Gość: Marta Bartosik (scenografka, laureatka II edycji Konkursu Najlepsze Dyplomy Scenograficzne Uczelni Artystycznych)
Data emisji: 11.03.2023
Godzina emisji: 14.16
aw/mg