Parytet w teatrze

Ostatnia aktualizacja: 27.09.2010 11:56
W środowisku reżyserów teatralnych to mężczyznom powinno zależeć na parytecie. Inaczej kobiety całkowicie przejmą władzę w teatrze – uważa reżyser Katarzyna Adamik.
Audio
  • Rozmowa z Katarzyną Adamik i Olgą Chajdas o pracy reżysera teatralnego.

Kobiety-reżyserzy podbijają sceny teatralne – to fakt niezaprzeczalny. Wyróżnia je odmienne od męskiego spojrzenie na sztukę i inny typ wrażliwości. Przy tym nie boją się stawiać na swoim i podejmować kontrowersyjnych decyzji. Tandem reżyserski: Katarzyna Adamik i Olga Chajdas w "Kontrkulturze" opowiadały o swojej pracy i najnowszym spektaklu.

Okazuje się, że kobieta reżyser wcale nie musi być dyktatorem, by znaleźć posłuch wśród ekipy i mieć szansę na sukces w branży. Sposobem na udaną współpracę z aktorami możne też być partnerstwo. – Wcale nie trzeba mieć maniery "wodza", wszystko można załatwić po przyjacielsku – przyznaje Katarzyna Adamik, notabene córka Agnieszki Holland. Olga Chajdas dodaje, że poczucie władzy kusi, by zmienić się w despotę, lecz sama woli relacje oparte na szacunku i akceptacji.  

Wśród aktorów pojawiła się ostatnia moda na próbowanie swoich sił w reżyserii. Według gości Magdaleny Kasperowicz nie każdy dobry aktor może być dobrym reżyserem. – To nie są kompatybilne zawody. Mimo że aktor zna funkcjonowanie filmu lub teatru, nie zdaje sobie sprawy, z iloma rzeczami musi borykać się reżyser – tłumaczy Olga Chajdas. Zdaniem Katarzyny Adamik, doświadczenie aktorskie może nawet przeszkadzać. – Reżyser ma inne spojrzenie, widzi szerszą perspektywę a aktorzy są z reguły egocentryczni. Poza tym talent reżyserski nie wynika z talentu aktorskiego – mówi.

Katarzyna Adamik i Olga Chajdas są reżyserami kontrowersyjnej sztuki, którą można zobaczyć na deskach Och-Teatru. Koza, albo kim jest Sylwia?” to historia o miłości, zdradzie i hipokryzji. W obsadzie obok Marii Seweryn i Piotra Machalicy znalazł się również debiutujący Radosław Jamroż oraz powracający do teatralnych korzeni Bartłomiej Topa.

ap/ŁSz

Czytaj także

Prywatne sceny

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2010 08:06
Pierwszą prywatną scenę teatralną, która pojawiła się na kulturalnej mapie stolicy, powołała do życia Krystyna Janda. Polonia, która powstała w budynku po nieczynnym kinie, jest dziś jedną z najbardziej prężnych - pod względem liczby premier i przedstawień w sezonie - scen Warszawy. W połowie stycznia, w dawnym Kinie Ochota, odbyła się premiera "Wassy Żeleznowej" w nowym teatrze aktorki i jej córki Marii Seweryn. Na kulturalnej mapie stolicy działa też Teatr Kamienica Emiliana Kamińskiego oraz
rozwiń zwiń
Czytaj także

Ta okropna Sylwia

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2010 14:40
"Koza, albo kim jest Sylwia?" to nowa propozycja Och-Teatru. Zapraszamy do obejrzenia nagrania rozmowy wideo z twórcami spektaklu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Parszywie zdolna trzynastka

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2010 12:00
3 października w Teatrze 6.piętro premiera "Maszyny do Liczenia"; w obsadzie trzynastka debiutantów.
rozwiń zwiń