Bolid elektryczny warszawskich studentów. "Będzie miał skrzydła"

Ostatnia aktualizacja: 06.04.2023 12:59
Stworzenie elektrycznego samochodu wyścigowego może zająć wiele miesięcy i wymaga wiedzy, czasu i ogromu pracy. Studenci z Politechniki Warszawskiej właśnie konstruują swój bolid. 
Bolid na torze wyścigowymzdj. ilustracyjne
Bolid na torze wyścigowym/zdj. ilustracyjneFoto: Shutterstock.com/Guillermo Pis Gonzalez

Studenci Koła Naukowego Proton Dynamic, działającego przy Politechnice Warszawskiej, specjalizują się w różnych dziedzinach, ale dziś łączą siły, by zbudować elektryczny bolid. Nie musi on być najszybszy, ich założenie jest takie, by pojazd był zwrotny. - Kończymy projekt, dokumentację całej elektroniki, wysyłamy to do firmy, która będzie to drukować i lutować komponenty na płytki. Potem trzeba będzie to wszystko złożyć i przetestować - mówił w rozmowie z Czwórką Adam Sieruga, student 4. semestru na PW.

Ich pojazd będzie wyglądał futurystycznie. - Takie bolidy to pojazdy o dziwnych kształtach. Są niewielkie, ale mają bardzo duże skrzydła - opowiadał gość Czwórki. Chodzi o to, by łatwo było nimi skręcać. - Nitki toru na zawodach formuły "Student" mają mało odcinków prostych i długich, a więcej ostrych, w których ważny jest docisk - tłumaczył konstruktor.

Dlatego studenckie pojazdy nie rozwijają zawrotnych prędkości - do 130 km na godzinę - ale są bardzo zwrotne. - Spotkałem się z opiniami, że są nieco karykaturalne. Można sobie je wyobrazić jako stalową klatkę z włókna węglowego, z dużym przednim i tylnym skrzydłem - mówił gość Czwórki. Bolid warszawskich żaków będzie czarno-niebieski. 

Posłuchaj
05:15 _PR4_AAC 2023_04_06-12-42-52.mp3 Jak działa elektryczny bolid studentów Politechniki Warszawskiej (Stacja Nauka/Czwórka) 

Studencki pojazd będzie testowany w czterech rodzajach zawodów: jeździe na czas, po ósemce, na okrążeniu i przyspieszeniu na prostej. - Te samochody muszą więc być zoptymalizowane na każdy typ konkurencji, chodzi więc o znalezienie idealnego balansu pomiędzy masą, pojemnością baterii a mocą, jaką chcemy uzyskać - podkreślał Adam Sieruga.

Sprawdź także:

Jak wyliczał, zawody dla takich bolidów są organizowane w różnych krajach całego świata od lat. - Mogą brać w nich udział studenci, którzy  są w kole naukowym, niezależnie od tego z jakiego są wydziału i jaką pełnią rolę w kole. Zasadą jest to, by zawodnicy mieli prawo jazdy, ale nie byli zawodowymi kierowcami. Chętni muszą też przejść "testy wyskoku z pojazdu". By je przejść, trzeba to zrobić w kilka sekund - mówił. 

 

***

Tytuł audycji: Stacja Nauka

Prowadzi: Weronika Puszkar

Materiał przygotowała: Oliwia Krettek

Data emisji: 06.04.2023

Godzina emisji: 12.45

kd/pj

Czytaj także

Polscy studenci przywieźli z Florydy pięć medali. Wylatali je!

Ostatnia aktualizacja: 23.03.2023 15:54
Studenci z koła naukowego SAE AeroDesign Warszawa pięciokrotnie zdobywali podium podczas zawodów SAE Aero Design East w amerykańskim Lakeland. Na koncie mają srebro i cztery brązy. Oliwia Krettek sprawdziła, czym tam latali. 
rozwiń zwiń